Måske snart ingen hurtigfærge fra Frederikshavn
Hurtigfærgeforbindelsen mellem Frederikshavn og Gøteborg overvejes nedlagt, erfarer svensk avis.
Stena Line overvejer at nedlægge hurtigfærgeruten mellem Frederikshavn og Gøteborg med katamaranen Stena Carisma. Det skriver den svenske avis Göteborg-Posten.
Det er ifølge avisen hurtigfærgens høje olieforbrug, der får rederiet til at overveje at indstille dens trafik på ruten, som også besejles af de konventionelle færger Stena Danica og Stena Jutlandica.
”Vi sejler kun med hurtigfærgen om sommeren, og hvert år diskuterer vi, hvordan fartplaner og trafikken på ruten kan se ud i fremtiden,” siger Jesper Waltersson, informationschef i Stena Line, til Göteborg-Posten.
En endelig beslutning om hurtigfærgesejladsen skulle angiveligt blive truffet inden for tre til fire uger, erfarer avisen endvidere.
Stena Line har under brandet ”StenaExpress” sejlet med hurtigfærgen Stena Carisma mellem Frederikshavn og Gøteborg siden 1997.
Stena Carisma blev i 1990erne, sammen med et aldrig leveret søsterskib samt tre væsentligt større, ligeledes gasturbinedrevne katamaraner, kontraheret til at bringe Stena Line ind i hurtigfærgeæraen. I dag er det imidlertid kun Stena Carisma og en af de tre større halvsøstre tilbage i drift. En af de store katamaraner blev sågar fornylig ophugget i Sverige.
Det er ifølge avisen hurtigfærgens høje olieforbrug, der får rederiet til at overveje at indstille dens trafik på ruten, som også besejles af de konventionelle færger Stena Danica og Stena Jutlandica.
”Vi sejler kun med hurtigfærgen om sommeren, og hvert år diskuterer vi, hvordan fartplaner og trafikken på ruten kan se ud i fremtiden,” siger Jesper Waltersson, informationschef i Stena Line, til Göteborg-Posten.
En endelig beslutning om hurtigfærgesejladsen skulle angiveligt blive truffet inden for tre til fire uger, erfarer avisen endvidere.
Stena Line har under brandet ”StenaExpress” sejlet med hurtigfærgen Stena Carisma mellem Frederikshavn og Gøteborg siden 1997.
Stena Carisma blev i 1990erne, sammen med et aldrig leveret søsterskib samt tre væsentligt større, ligeledes gasturbinedrevne katamaraner, kontraheret til at bringe Stena Line ind i hurtigfærgeæraen. I dag er det imidlertid kun Stena Carisma og en af de tre større halvsøstre tilbage i drift. En af de store katamaraner blev sågar fornylig ophugget i Sverige.