Forsinkelser koster Panamakanalen
Særligt Suezkanalen drager nytte af forsinkelse i Panama
De yderligere forsinkelser, der har ramt det storstilede udvidelsesprojekt i Panamakanalen koster på bundlinjen hos Panama Canal Authorities - PCA. Og udsigten bliver ikke bedre af, at man nu først venter at kunne åbne for sluserne i Panama omkring midten af 2015. Det er særligt operatører (containere), der sejler mellem Asien og US Eastcoast, der svigter, idet de har ændret kursen til at gå vestover i stedet for øst over Stillehavet. I stedet sejles via Suez.
Analytikernes konklusion er dog, at selv om forsinkelserne er alvorlige, så er det ikke umuligt for Panamakanalen at rette op på tingene igen. Alt hvad man så langt har tabt til Suezkanalen kan tvært imod relativt hurtigt vindes tilbage igen. Men det afhænger i høj grad af den tarifpolitik, der fremlægges. Men i det spil ved Panamakanalen helt klart, hvor de står i forhold til konkurrencesituationen.
Et helt anden issue er så, at man i Egypten er ved at læge sidste hånd på en udbudsrunde omkring en udvidelse og opgradering af Suezkanalen. Men landet fattes penge, så finansieringen er et problem. Myndighederne vil i den forbindelse ikke ud med, hvor meget man tror projektet vil koste, men landet er dybt afhængig af de ca. fem mia. USD, man henter ind i tariffer om året