Fornæs spurgt om Costa Concordia
Fornæs Skibsophug i Grenaa er blevet spurgt om de er i stand til at ophugge vraget af krydstogtskibet Costa Concordia.
”Vi er blevet kontaktet af nogle af de involverede i bjærgning som respons på en præsentationsvideo, vi har om os selv ude på youtube. De spurgte om vi ville kunne løfte opgaven med at ophugge vraget af Costa Concordia, og det mener vi da bestemt, at vi kan, så det har jeg svaret dem,” siger Kresten Hjelm fra Fornæs Skibsophug til Søfart.dk.
Han understreger dog, at der endnu bare er tale om en uforpligtende forespørgsel. Mens han ikke ser vragets anseelige størrelse på godt 290 meters længe og 35 meters bredde som en uoverstigelig udfordring.
Afstanden fra Middelhavet til Grenaa i forhold til andre mulige ophugningsteder, mener Kresten Hjelm heller ikke behøver at være et problem.
”Når først vraget er oppe på flat dock-skibet (semi-sub-dokskibet Dockwise Vanguard, Red.) kan det jo i pricippet sejle verden rundt. Spørgsmålet er bare, hvor meget forsikringsselskabet vil betale for transporten,” siger Kresten Hjelm.
Indtil videre har Fornæs Skibsophug forespurgt Grenaa Havn om adgang til den nødvendige kajplads, hvis den spektakulære ophugning skulle ende i Grenaa.
Læs også:
Han understreger dog, at der endnu bare er tale om en uforpligtende forespørgsel. Mens han ikke ser vragets anseelige størrelse på godt 290 meters længe og 35 meters bredde som en uoverstigelig udfordring.
Afstanden fra Middelhavet til Grenaa i forhold til andre mulige ophugningsteder, mener Kresten Hjelm heller ikke behøver at være et problem.
”Når først vraget er oppe på flat dock-skibet (semi-sub-dokskibet Dockwise Vanguard, Red.) kan det jo i pricippet sejle verden rundt. Spørgsmålet er bare, hvor meget forsikringsselskabet vil betale for transporten,” siger Kresten Hjelm.
Indtil videre har Fornæs Skibsophug forespurgt Grenaa Havn om adgang til den nødvendige kajplads, hvis den spektakulære ophugning skulle ende i Grenaa.
Læs også: