Fjordline overvejer LNG-terminal i Hirtshals
Terminal i Norge rækker ikke til effektiv dobbeltdrift.
Efterhånden som tiden nærmer sig for leveringen af den den anden Fjordline LNG-færge har rederiet ladet forstå, at man også overvejer, at opgradere sine bunker-faciliteter, så man kan supplere sine forsyninger i Danmark. Så langt har den første nybygning - Stavangerfjord - kunnet klare sig med LNG fra anlægget i Risavika, men Fjordliner føler, at man behøver en back-up facilitet i Hirtshals.
Problemet har været oppe at vende før - også i Søfart - men nu er det mere officielt, lader CEO Ingvar Fardal forstå, overfor bladet Tradewinds. Til dem siger han, bunkring fra tankbiler tager for lang tid og er for dyrt på den lange bane. Derfor overvjer vi nu seriøst en back-up facilitet i Hirtshals.
Og en sådan kan ifølge den norske LNG-leverandør Liquiline allerede stå klar næste sommer. Firmaet har allerede et passende design på plads, og skal i givet fald "kun" have allokeret plads på havnen. For Fjordline er problemet med tankbiler, at danske regler ikke tillader, at de sejle med over fra Norge, for at færgerne kan laste i Danmark, hvis der samtidigt er passagerer om bord.