Huller i sikkerheden ud for Grønlands kyst
Fiktivt forlis viser alvorlige mangler i beredskabsplan i Grønland.
Ud for kysten i Ilulissat, i det vestlige Grønland har Marc Jacobsen fra det Arctic Institute i Washington beskrevet et fiktivt forlis for et cruiseskib. Inspirationen kom fra ulykken i Italien i 2013, hvor Costa Concordia forliste.
I Grønland har Marc Jacobsen brugt Costa Deliziosa som eksempel, et cruiseskib med plads til 2.828 passagerer og 1.100 besætningsmedlemmer. Skibet er sejlet mod et isbjerg i Diskobugten, og har fået en 50 meter lang flænge i skroget under vandlinien.
Ulykken foregår om sommeren, med isbjerge drivende omkring skibet og lav vind.
Efter ulykken mangler 55 passagerer, og flere hundrede andre er sårede. Alle, der har brug for hjælp skal efterfølgende transporteres til Nuuk, Island eller Canada for at blive behandlet, og resten skal blive tilbage i Illuissat, en by med 4.500 indbyggere.
Scenariet kræver megen tid og mandskab, da afstandene på Grønland og i den arktiske region er enorme. Det viser endvidere også, at hvis ulykken sker, er de aftaler, der er indgået om eftersøgning og redning i Grønland, mangelfulde, og at der skal mere fokus og planlægning til.
Forslag om, at cruiseskibe skal sejle i konvoj, er efterfølgende blevet affejet af Visitgreenland. De kalder konvojsejlads et dødsstød til cruiseturismen på Grønland.
IMO er i færd med at udvikle nye standarder for sikkerhed for skibe, der opererer i de arktiske regioner, men kritikere mener, at reglerne ikke bliver skrappe nok.