A2SEA sælger Sea Energy
Det ene af A2SEA pionerfartøjer sælges fra. Samtidigt er rederiets seneste nybygning snart på vej hjem fra byggeværftet i Kina.
A2SEA har solgt vindmølle-installationsfartøjet Sea Energy til O.I.S. International, der skal anvende skibet ifbm. vedligeholdelsesopgaver på olierigge ud for Nigeria.
Sea Energy og søsterskibet Sea Power har begge været helt centrale i A2SEA’s vækst og aktuelle position på det internationale marked for opsætning af havmølleparker. Sea Energy har bl.a. medvirket ved etableringen af Horns Rev 1, Nysted, Scroby Sands, Kentish Flats og Robin Rigg. I den sidste tid i rederiet, og efter leveringen af nybygningen Sea Installer, har Sea Energy også haft en række serviceopgaver på aktive havmølleparker.
”Naturligvis er det med en vis melankoli, at vi siger farvel til Sea Energy. Skibet har været med ved en usædvanlig lang række af A2SEA-projekter siden begyndelsen i 2002. Det er lidt af en præstation, når man ser på, hvor meget kravene til materiel i markedet er steget siden da,” siger Jens Frederik Hansen, CEO i A2Sea.
Besætningen fra den danskflagede Sea Energy overflyttes til andre skibe i A2SEA’s flåde, der i midten af marts udbygges med nybygningen Sea Challenger.
Portræt af A2Sea's nye generation af installationsfartøjer
Sea Challenger, der er et søsterskib til Sea Installer, ventes at sætte kursen hjemover fra byggeværftet i Kina medio marts. Leveringsrejsen på godt 50 dage har Esbjerg som destination. Her vil skibet gennemgå den sidste klargøring og blive præsenteret for kunder og samarbejdspartnere i juni måned, inden det nye skib starter en charter på DONG’s Watermost Rough-havmøllepart ud for den engelske østkyst.
Sea Energy og søsterskibet Sea Power har begge været helt centrale i A2SEA’s vækst og aktuelle position på det internationale marked for opsætning af havmølleparker. Sea Energy har bl.a. medvirket ved etableringen af Horns Rev 1, Nysted, Scroby Sands, Kentish Flats og Robin Rigg. I den sidste tid i rederiet, og efter leveringen af nybygningen Sea Installer, har Sea Energy også haft en række serviceopgaver på aktive havmølleparker.
”Naturligvis er det med en vis melankoli, at vi siger farvel til Sea Energy. Skibet har været med ved en usædvanlig lang række af A2SEA-projekter siden begyndelsen i 2002. Det er lidt af en præstation, når man ser på, hvor meget kravene til materiel i markedet er steget siden da,” siger Jens Frederik Hansen, CEO i A2Sea.
Besætningen fra den danskflagede Sea Energy overflyttes til andre skibe i A2SEA’s flåde, der i midten af marts udbygges med nybygningen Sea Challenger.
Portræt af A2Sea's nye generation af installationsfartøjer
Sea Challenger, der er et søsterskib til Sea Installer, ventes at sætte kursen hjemover fra byggeværftet i Kina medio marts. Leveringsrejsen på godt 50 dage har Esbjerg som destination. Her vil skibet gennemgå den sidste klargøring og blive præsenteret for kunder og samarbejdspartnere i juni måned, inden det nye skib starter en charter på DONG’s Watermost Rough-havmøllepart ud for den engelske østkyst.
Læs også: