Havarirapport efter Sirena Seaways' havne-havari klar
De britiske myndigheder har publiceret havarirapport efter DFDS-færgen Sirena Seaways’ hårde møde med langanlægget i Harwich i juni sidste år.
DFDS’ ro/pax-færge Sirena Seaways’ styrbord propeller opretholdte en fremdrift på ca. 63 pct. under ankomsten til havnen i Harwich og under selve anduvningen af færgelejet, hvilket medførte store skader på både landanlægget og på færgen.
Det konkluderer MAIB (Marine Accident Investigation Branch), i en havarirapport på baggrund af havariet, der fandt sted 12.54 den 22. juni 2013, under Sirena Seaways’ planmæssige ankomst til Harwich fra Esbjerg.
Rapporten konkluderer, at der ikke blev fundet nogen fejl på styrbord fremdriftssystem. Derfor anses det for mest sandsynligt, at knappen på broen til aktivering af et back-up kontrolsystem uforvarende var blevet aktiveret tidligt under anløbet af havnen, hvilket deaktiverede den normale kontrol af styrbord propeller.
Fejlen blev ikke bemærket af de vagthavende officerer på broen, hvorved dels farten under anduvningen blev alt for høj. Og dels forblev fejlen ubemærket indtil to timer efter havariet, hvorved en bugserbåds forsøg på at trække færgen ud af det ødelagte leje blev vanskeliggjort.
Sidstnævnte forsinkede processen med at få de 431 passagerer fra borde. Ingen af de ombordværende passagerer eller besætningsmedlemmer pådrog sig skader under havariet selv om rapporten også oplyser, at færgens fart var 7,5 knob, da den kolliderede med landanlægget.
Læs MAIB’s havarirapport her
Det konkluderer MAIB (Marine Accident Investigation Branch), i en havarirapport på baggrund af havariet, der fandt sted 12.54 den 22. juni 2013, under Sirena Seaways’ planmæssige ankomst til Harwich fra Esbjerg.
Rapporten konkluderer, at der ikke blev fundet nogen fejl på styrbord fremdriftssystem. Derfor anses det for mest sandsynligt, at knappen på broen til aktivering af et back-up kontrolsystem uforvarende var blevet aktiveret tidligt under anløbet af havnen, hvilket deaktiverede den normale kontrol af styrbord propeller.
Fejlen blev ikke bemærket af de vagthavende officerer på broen, hvorved dels farten under anduvningen blev alt for høj. Og dels forblev fejlen ubemærket indtil to timer efter havariet, hvorved en bugserbåds forsøg på at trække færgen ud af det ødelagte leje blev vanskeliggjort.
Sidstnævnte forsinkede processen med at få de 431 passagerer fra borde. Ingen af de ombordværende passagerer eller besætningsmedlemmer pådrog sig skader under havariet selv om rapporten også oplyser, at færgens fart var 7,5 knob, da den kolliderede med landanlægget.
Læs MAIB’s havarirapport her
Læs også: