23948sdkhjf

Samarbejde om jackup-system

SH Group har arbejdet sammen med Danfoss og OSK Shiptech om DBB's nye Wind Server.
I forbindelse med DBB Jack Up Services' nybygning, Wind Server, vandt SH Group udbuddet til selve jackup-systemet. Det havde firmaet prøvet før, men i samråd med DBB valgte de at udvikle et helt nyt system i samarbejde med Danfoss og OSK Shiptech.
 
SH Group har tidligere samarbejdet med DBB Jack Up Services omkring ombygning, reparation og vedligehold af jackup-systemerne på et andet af DBB's skibe. Det var derfor naturligt for SH Group at byde ind på opgaven, da DBB sendte jackup-delen i udbud til deres nybygning, Wind Server.
 
"Vi er en af de danske aktører, der har erfaring med jackup-systemer, det var derfor vi bød ind på opgaven. Der har fra starten været fokus på, at opgaven skulle tilrettelægges som et fælles udviklingsprojekt mellem DBB og SH Group,” siger Viki Simonsen, projektleder i SH Group.
SH Group havde fra starten defineret opgaven, men vidste godt, at de skulle have hjælp fra andre, for at udviklingen af systemet og det endelige produkt ville blive optimalt. Derfor blev der tidligt i udviklingsfasen etableret samarbejde med andre firmaer.
 
Konkusamarbejde
Nyudvikling af udstyr sker ikke fra den ene dag til den anden, og SH Group har arbejdet på projektet i over et år. I den tid har flere underleverandører, der skulle levere delelementer til jackup-systemet, været med i selve udviklingsfasen.
 
Der skulle blandt andet udvikles et nyt kontrolsystem, et såkaldt VSD-system. VSD står for Variable Speed Drive, og gør blandt andet det, at hvis der opstår en komponentfejl eller systemfejl, så kan man lave et sikkert stop og lukke motorbremserne uafhængigt. VSD-systemet er udviklet ud fra Danfoss' VLT FC 302.
 
Det var ikke kun Danfoss, der hjalp til i processen, OSK Shiptech har været rådgivende skibsingeniør på projektet og kom med nytænkning til flere af processerne.
"OSH Shiptech er kommet med input gennem hele udviklingsprocessen, blandt andet til vores dæmpersystem, det system, der skal absorbere stødene i skibet under jacking-operationen. Flere andre virksomheder har også bidraget i hele processen, hvor gear er fra EKC i Middelfart, og motorer og bremser til systemet kommer fra Lönne," siger Viki Simonsen.
 
Flere nødsystemer
Jacking-systemet, et såkaldt rack’n pinion-system, består af gearrammer med et antal gearunits (bestående af blandt andet planetgear og tandhjulsaksler), der griber ind i en tandstang, som er monteret på jacking-benet. Jacking-benets hastighed og retning styres fra operatørens kontrolpanel.
 
”VSD-systemet gør, at gearunits sidder i grupper af uafhængige kredse, så hvis en gearunit bryder ned, så kører de andre videre uden problemer. Vi har designet systemet, så man kan skifte en gearunit uafhængigt, derved er det også nemt at reparere og vedligeholde,” siger Viki Simonsen.
 
Hvis uheldet er ude, og systemet bliver overbelastet, f.eks. ved at flere motorer eller aksler bryder ned, er der stadig en mulighed for at køre videre, hvis operatøren finder det nødvendigt. Sikkerhed og og nødprocedurer er højt prioriteret og tænkt ind fra starten.
 
”Nogle gange kan man være i en situation, hvor det bliver nødvendigt at lade jackingen køre videre, selvom automatikken har sagt stop. Jacking masteren (operatøren) har en override-mulighed, som kan bruges, hvis det er nødvendigt. Det er en ekstra nødfunktion, vi har bygget ind i systemet," siger Viki Simonsen.
 
Tid er mange penge i offshore-vindindustrien
I forbindelse med udviklingen af jackup-systemet var SH Group opmærksom på hastigheden i selv jacking-operationen. Derfor er systemet lavet som et high speed-system, der gør, at opgaven kan udføres langt hurtigere end med andre lignende systemer.
”I udviklingen af systemet har vi lagt vægt på, at jacking-hastigheden skulle op, da man på servicefartøjer, som Wind Server bygges til at være, har mindre serviceringsopgaver, men på flere møller, og dermed oftere skal skifte position på havet. Her er hastigheden virkelig en stor konkurrenceparameter, da tid ikke kun er penge i offshore-vindbranchen, tid er rigtigt mange penge,” siger Rasmus Lausten, sales manager i SH Group.
 
  • Fakta:
  • Jackup-systemet er bygget til at løfte skibet fuldlastet 45 meter over vande.
  • Skibet skal bruges til serviceopgaver i havmølleparker.
  • Systemet kan hæve skibet med en meter i minuttet.
  • Jackingen kan foretages i vejrlig med en signifikant bølgehøjde på to meter, målt over en 20 minutters periode.
  • Jackup-systemet bygges af SH Group til BDD Jack Up Services' nybygning, Wind Server.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078