23948sdkhjf

Ny bilimportrute til Esbjerg

Tre danske shippingfirmaer bag ny højfrekvent skibsrute, som gør Esbjerg til center for import af nye biler.
Med seks anløb om måneden starter det belgiske bilskibs‐rederi Euro Marine Logistics (EML) en ny højfrekvent service på Esbjerg Havn. Omdrejningspunktet for servicen er distribution af nye biler, og den nye aktivitet styrker dermed Esbjergs position som førende bil import havn.
Det nye linjeanløb i Esbjerg er et resultat af et tæt samarbejde mellem de danske shipping‐ og logistikvirksomheder Esteph i København, Scandinavian Auto Logistics A/S og Niels Winther Shipping, som sammen sikrer den nødvendige infrastruktur.

Første anløb af den nye EML‐service er officielt programsat til onsdag 4. april, men allerede her til morgen anløb bilskibet City of Paris Sønderhavnen med 748 nye biler fra Zeebrugge i Belgien.
Når søsterskibet City of Rome i næste uge anløber Esbjerg fra Zeebrugge vil det efter et kortere havneophold fortsætte til Göteborg i Sverige, Drammen i Norge, Newcastle i England og endelig retur til Zeebrügge. Ruten, der anløber Esbjerg hver 5. dag, er etableret for at distribuere nye biler, bl.a. Renault og Dacia, fra producenternes fabrikker og distributionscentre til de nordiske lande.

Den mangeårige danske agent for EML er Esteph i København. Virksomheden blev sidste år overtaget af Niels Winther Shipping i Esbjerg som led i et generationsskifte.
Niels Winther er i forvejen medejer af bilterminal og – distributionsvirksomheden Scandinavian Auto Logistics (SAL) i Esbjerg, og dermed er den nødvendige infrastruktur på plads for at håndtere skibe og last.

”Vi er meget glade for at EML, som er en af markedslederne på søtransport af nye biler i Europa fremover vil anløbe Esbjerg i fast rutefart og samtidig udnytte synergien mellem de tre virksomheder,” siger Michael Lodberg Jensen, partner i Esteph og Niels Winther Shipping og fortsætter:

”Den nye skibsrute vil give stor aktivitet i Esbjerg og vil være med til at fastholde havnen som distributions center for import af nye biler til Danmark.”

SAL kommer til at håndtere stevedoring, klargøring, terminalvirksomhed og distribution til forhandlerne i Danmark. Virksomheden har i forvejen en række andre bilproducenter som kunder og har haft kontrakt med Renault i flere år. Sidste år udvidede SAL sin bilterminal i Esbjerg til i alt 65.000 kvm. Ud over nye biler medtager EML også andre godstyper, som er egnet til transport på ro/ro tonnage.

EML indsætter foreløbig to bilskibe af City of Rome‐typen på ruten. Skibene er 100 meter lange og har en maksimal kapacitet på 750 biler.

Kilde: Niels Winther Shipping

Læs også:
Niels Winther: Logisk udvidelse
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078