23948sdkhjf

Baudouin-motor valgt til uddybningsfartøj

Rederiet Høj A/S har fået installeret en fransk Baudouin-motor på det ombyggede uddybningsfartøj Camilla Høj. Baudouin-motoren har siden 1970'erne været et sjældent syn i dansk farvand.
Den franske motorproducents karakteristiske blå marinemotor var genstand for mange nostalgiske blikke fra garvede fiskere, da den danske forhandler DT-Interlink A/S fra Frederikshavn i efteråret præsenterede den på DanFish-messen i Aalborg.

Ikke siden 1970’erne har der været en dansk forhandler af Baudouin-motoren, så den blå motor har i mange år været et sjældent syn herhjemme. Men nu tikker en helt ny motor løs i maskinrummet på uddybningsfartøjet Camilla Høj fra Horsens-rederiet.

Baudouin-motoren, en 12M26.2 på 1.000 hk, blev installeret i forbindelse med en totalombygning af fartøjet, der er et af rederiets i alt seks entreprenørskibe. Ombygningen blev foretaget af Kynde & Toft i Thyborøn, mens den danske Baudouin-forhandler DT-Interlink har stået for support og EIAPP-certificering i forbindelse med installering af selve motoren.

DT-Interlink i Frederikshavn er søsterselskab til Vestergaard Marine Service A/S, der har specialiseret sig i service og vedligehold af dieselmotorer indenfor det maritime, off shore og entreprenørområdet.

For Jens Høj, der sammen med sine brødre Søren og Henrik driver Horsens-rederiet, var det lidt af en tilfældighed, at valget faldt på en motor fra Baudouin.

”Sandt at sige havde jeg aldrig hørt om den, da vi i første omgang fik kig på en brugt motor, der var til salg i Esbjerg. Den havde gået 30.000 timer, og vi kunne se på malingen, at den aldrig havde været skilt ad - det må jo siges at være et kvalitetstegn for en motor, som jeg har ladet mig fortælle nemt kan gå 60.000 timer,” siger Jens Høj.

Han forhørte sig et par steder om erfaringerne med Baudouin-motoren, og da der også hos Kynde & Toft var overvejende gode erfaringer med den franske motor, besluttede Rederiet Høj at investere i en ny motor, da de fik et godt tilbud på en motor, der i modsætning til den brugte allerede var NOx-godkendt.

Den har nu kørt, siden ombygningen af Camilla Høj blev afsluttet midt i februar, og Jens Høj har kun godt at sige om de første erfaringer med den franske motor.

”Det er en god, stærk konstruktion, og den er meget reparationsvenlig. Det betyder noget, når den er ude at sejle, at vi selv kan smutte om bord en søndag aften, hvis der er noget, der skal justeres. Det kan man ikke med de nye, computerstyrede motorer,” siger han.

Camilla Høj ligger for tiden i Frederikshavn, hvor opgaven et par uger eller tre frem er uddybning i forbindelse med den kommende havneudvidelse og udvidelse af indsejlingen.

”Baudouin-motoren har nu kørt i 500 timer uden problemer. Faktisk skulle vi have haft service på den ved 400 timer, men da var den i udlandet. Så passer det jo meget godt, den ligger i Frederikshavn, når det nu er folk fra Vestergaard Marine Service, der skal om bord og stille på ventilerne," slutter Jens Høj.
 
Eneste anden motorinstallation med det franske fabrikat i Danmark er om bord på færgen Femøsund, der har to 6M26-SR på i alt 618 kW om bord.
 
Kilde: DT Interlink
 
Læs også:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094