Pligtforsømmelse under færgeforlis
Flere omkomne blev bjærget i løbet af weekenden fra den forliste sydkoreanske færge Sewol, mens varetægtsfængslingen af færgens kaptajn er blevet forlænget.
Den 69-årige kaptajn om bord på den forliste sydkoreanske færge Sewol har fået sin varetægtsfængsling forlænget i forbindelse med efterforskningen af færgeforliset 16. april, der kostede mere end 300 menneskeliv.
Kaptajnen samt et par andre besætningsmedlemmer mistænkes for pligtforsømmelse i forbindelse med evakueringen. Bl.a. var informationen til passagerne mangelfuld, og opfordrede passagerne til at blive i færgens saloner i stedet for at gå til samlingsstationerne. Det forlyder endvidere, at den vagthavende på broen på forlistidspunktet var en uerfaren tredjestyremand.
Årsagen til forliset er endnu uklart, men to teorier florerer; Dels, at færgen har ramt et skær, og dels at den kæntrede som følge af forskubbet last efter en kraftig gearing.
Efter flere dage med dårligt vejr i området, lykkedes det henover weekenden redningsdykkere at få adgang til skroget og apteringen på den forliste færge, der ligger med bundet i vejret. Dermed kunne det bekræftede dødstal hæves med 25 til nu 58, mens der fortsat savnes 244 af de ombordværende passagerer og besætningsmedlemmer. 339 af passagererne var gymnasieelever og deres lærere, på vej til en skoleudflugt på ferieøen Jeju.
Den forliste færge Sewol, som for nylig blev indkøbt second hand fra Japan, betjente den 300 sømil lange rute mellem Incheon og øen Jeju med to ugentlige dobbeltture. Færgen ejes af det sydkoreanske rederi Chonghaejin Marine Co. Ltd., men den 6.500 bt. store færge blev oprindeligt bygget til japanske A Lines i 1994.
Læs også:
Kaptajnen samt et par andre besætningsmedlemmer mistænkes for pligtforsømmelse i forbindelse med evakueringen. Bl.a. var informationen til passagerne mangelfuld, og opfordrede passagerne til at blive i færgens saloner i stedet for at gå til samlingsstationerne. Det forlyder endvidere, at den vagthavende på broen på forlistidspunktet var en uerfaren tredjestyremand.
Årsagen til forliset er endnu uklart, men to teorier florerer; Dels, at færgen har ramt et skær, og dels at den kæntrede som følge af forskubbet last efter en kraftig gearing.
Efter flere dage med dårligt vejr i området, lykkedes det henover weekenden redningsdykkere at få adgang til skroget og apteringen på den forliste færge, der ligger med bundet i vejret. Dermed kunne det bekræftede dødstal hæves med 25 til nu 58, mens der fortsat savnes 244 af de ombordværende passagerer og besætningsmedlemmer. 339 af passagererne var gymnasieelever og deres lærere, på vej til en skoleudflugt på ferieøen Jeju.
Den forliste færge Sewol, som for nylig blev indkøbt second hand fra Japan, betjente den 300 sømil lange rute mellem Incheon og øen Jeju med to ugentlige dobbeltture. Færgen ejes af det sydkoreanske rederi Chonghaejin Marine Co. Ltd., men den 6.500 bt. store færge blev oprindeligt bygget til japanske A Lines i 1994.
Læs også: