23948sdkhjf

Computerspil skal vække unges interesse for naturfag

Mærsk lancerer i denne uge et computerspil og undervisningsmateriale om olieefterforskning og olieproduktion på alle landets gymnasier, tekniske skoler og HF-uddannelser.
Flere end 340.000 har allerede prøvet kræfter med oliespillet Quest For Oil. Spillet giver indsigt i den globale olieindustri gennem oliefelterne i Nordsøen og Qatar samt de forskellige elementer i olieefterforskning, olieboring og produktion.
 
Quest for Oil kombinerer viden om naturgeografi, fysik og geovidenskab, og det har fået lærere til at efterspørge undervisningsmateriale til danske skoleelever. Derfor lancerer Mærsk Gruppen nu en uddannelsespakke målrettet elever og lærere i netop disse fag. Flere gymnasier har allerede givet tilsagn om at teste spillet.

"Vi har oplevet en stor interesse for Quest for Oil-spillet, og på opfordring fra flere gymnasiale uddannelser lancerer vi nu en uddannelsespakke. Det glæder os, at så mange elever og lærere finder olieefterforskning og olieproduktion spændende, og undervisningsmaterialet kan være med til at skærpe elevernes forståelse for dette uddannelsesområde," siger Birgitte Henrichsen, kommunikationsdirektør, Group Communication and Branding i Mærsk Gruppen. 

Undervisningsmaterialet er udviklet i tæt samarbejde med undervisere fra gymnasiale uddannelser i Danmark, som løbende har testet materialet. Uddannelsespakken indeholder, udover selve spillet, et temahæfte, en lærervejledning samt elevvejledning og opgaver. Uddannelsespakken kan anvendes i undervisningen i en 90-minutters session eller indgå i et temadags forløb.
 
Alt materiale kan downloades via www.QuestforOil.com og anvendes med det samme. Lærere har mulighed for at downloade en introsession til materialet. Materialet kan også hentes via en app, der gør det muligt for eleverne at gennemføre øvelserne og sende dem til læreren elektronisk. Den kan hentes via App Store fra maj måned.
 
Der har også været international interesse for spillet som brug i undervisningsforløb, og i løbet af sommeren 2014 lancereres en udgave tilpasset de amerikanske skoler. Yderligere versioneringer af uddannelsesmaterialet er allerede planlagt. 

Quest for Oil-sitet blev lanceret 10. juni 2013, og flere end 340.000 unikke brugere har besøgt sitet. Der er blevet startet mere end 182.000 spil, og i gennemsnit har hver bruger anvendt 31 minutter pr. spil. Spillet er produceret af FRND, Quartz+Co og Serious Games Interactive.

Kilde: A. P. Møller - Mærsk
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11