23948sdkhjf

Fagpresse diskuterer håndhævelse af kommende svovlkrav

Rederiforeningen havde onsdag et pressemøde for den internationale fagpresse, hvor bl.a. håndhævelsen af de kommende svovlkrav fra 2015 blev debatteret.
Den internationale fagpresse var onsdag på besøg i Danmarks Rederiforening til et heldags presse-arrangement. Ét af hovedtemaerne var den lovgivning, der fra 1. januar 2015 betyder, at svovlindholdet i brændstof til skibe i bl.a. Nordsøen og Østersøen skal sænkes fra 1,0 procent til 0,1 procent.

Det skriver Danmarks Rederiforening på sin hjemmeside.

Erhvervets bekymring går ikke så meget på, at vi skal leve op til de nye ambitiøse miljøkrav, men i endnu højere grad på, om myndighederne, der har fastsat de ambitiøse miljøregler, nu også sikrer, at reglerne overholdes, så det ikke kan betale sig at snyde på vægten.

”Danske rederier vil selvsagt følge de kommende regler, men vi frygter at kunne blive udkonkurreret af rederier og kunder, som helt kalkuleret vælger ikke at overholde lovgivningen. Med det planlagte kontrolniveau vil risikoen for at blive opdaget være lille, og bliver man alligevel opdaget, vil straffen ikke matche besparelsen ved at snyde,” siger vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen.

Der var fra den internationale presses side stor interesse for disse aspekter af den fremtidige svovlregulering, som derved kan risikere slet ikke at lede til et bedre miljø, men tværtimod indirekte understøtte den substandard-skibsfart, vi alle søger at undgå. Et eksempel er artikelserien i Motorship med artikler om Rederiforeningen og nogle af de danske rederiers bekymringer ved en manglende indsats fra myndighedernes side i forhold til at håndhæve de nye regler.

Kilde: Danmarks Rederiforening
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11