Damen klar med hybrid bugserbåd
Hollandsk slæbebådsproducent har leveret den første delvist el-drevne bugserbåd.
Den store internationale værftsgruppe Damen, der nok er bedst kendt herhjemme som producent af slæbebåde, har netop leveret den første bugserbådsnybygning med et hybridt fremdrivningssystem. Damen 2810 Hybrid, som nybygningens typebetegnelse er, kombinerer diesel-elektrisk drift med en batteripakke. Værftet lover, at den nye hybride bugserbåd vil nedbringe brændstofforbruget med mellem 30 og 40 pct. og dermed også have en lavere emissionsudledning. Det skriver Damen i en pressemeddelelse.
Bugserbåden vil under ventetiden ved stationen og manøvrering ved lav fart (op til fem knob) alene anvende strøm fra batteripakken. Noget, der under bugserbådens typiske ventetid ved stationen også vil bidrage til en øget komfort om bord, sammenlignet med en konventionel bugserbåd, der har en generator kørende, fremhæver Damen.
Opladningen af batteripakken sker, når bugserbåden re-positionerer under højere fart eller udfører slæbe- eller bugseropgaver, hvor motorerne kører på deres optimale høje belastningsniveau, som sikrer et overskud til opladning. Bugserbåden har under sådanne forhold et pæletræk på 60 ton.
Kontrahenten af den hybride bugserbåd er det hollandske rederi Iskes Towage & Salvage. Damen meddeler i øvrigt, at der foreløbigt er yderligere tre enheder i serien på vej til det hollandske søværn som flådestationsfartøjer.
Mens det er Damens første hybride bugserbåd, har værftsgruppen allerede leveret et elektriskdrevet patruljefartøj til Amsterdams kanaler. På LNG-fronten (Liquefied Natural Gas), som flest redere og værfter i øjeblikket satser på som alternativ til konventionel bunker, arbejder Damen på at udvikle et LNG-drevet flodlastskib til de inter-europæiske vandveje, ligesom værftsgruppen også udvikler på en kommende generation af LNG-drevne bugserbåde.
Kilde: Damen
Læs også:
Bugserbåden vil under ventetiden ved stationen og manøvrering ved lav fart (op til fem knob) alene anvende strøm fra batteripakken. Noget, der under bugserbådens typiske ventetid ved stationen også vil bidrage til en øget komfort om bord, sammenlignet med en konventionel bugserbåd, der har en generator kørende, fremhæver Damen.
Opladningen af batteripakken sker, når bugserbåden re-positionerer under højere fart eller udfører slæbe- eller bugseropgaver, hvor motorerne kører på deres optimale høje belastningsniveau, som sikrer et overskud til opladning. Bugserbåden har under sådanne forhold et pæletræk på 60 ton.
Kontrahenten af den hybride bugserbåd er det hollandske rederi Iskes Towage & Salvage. Damen meddeler i øvrigt, at der foreløbigt er yderligere tre enheder i serien på vej til det hollandske søværn som flådestationsfartøjer.
Mens det er Damens første hybride bugserbåd, har værftsgruppen allerede leveret et elektriskdrevet patruljefartøj til Amsterdams kanaler. På LNG-fronten (Liquefied Natural Gas), som flest redere og værfter i øjeblikket satser på som alternativ til konventionel bunker, arbejder Damen på at udvikle et LNG-drevet flodlastskib til de inter-europæiske vandveje, ligesom værftsgruppen også udvikler på en kommende generation af LNG-drevne bugserbåde.
Kilde: Damen
Læs også: