Aalborg Havn vil opgradere banespor
HAVNE: Aalborg Havn vil renovere banespor ud til Østhavnen
Aalborg Havn har meddelt planer om, at anvende et tociftert millionbeløb på at reparere og opgradere jernbanen ud til Østhavnen for at fremme havnens intermodale potentiale. Det er den stigende interesse for at benytte banen som godskanal, der får Aalborg Havn til at se muligheder i projektet.
Aalborg Havn henviser i en pressemeddelelse til, at banetransport nyder stadigt mere støtte fra centralt politisk hold i både København og EU, og i omkringliggende lande er banetransport tydeligt i god udvikling.
Havnedirektør Claus Holstein udtaler i sammenhængen:
"Vi hilser udviklingen særdeles velkommen. Transport af gods med jernbane er på mange måder ønskeligt – dels miljømæssigt og dels som aflastning af veje – eksempelvis Limfjordskrydsningen, forklarer adm. direktør Claus Holstein fra Aalborg Havn og fortsætter: - Vi er privilegerede, at vi allerede har et stamspor fra hovedlinjen til Østhavnen, hvor størstedelen af den nordjyske godshåndtering er placeret. Dette spor vil vi nu renovere, da vi har en klar forventning om, at det kan blive et konkurrenceparameter for Aalborg og for havnen fremadrettet."
Claus Holstein siger supplerende, at den planlagte udvidelse af jernbanenettet fra Lindholm til Aalborg Lufthavn følger samme tråd, selvom der her primært er tale om persontransport.
Og der er meget, der tyder på, at det allerede på kort sigt kan blive et konkret parameter, der er afgørende, når nye virksomheder skal investere i Aalborg. Aalborg Havn ligger i øjeblikket i konkrete forhandlinger med virksomheder, der stiller som krav, at havnen er en del af jernbanenettet:
"Transport af gods med jernbane har i en årrække været både dyrt og ufleksibelt, og derfor har denne transportform ikke været attraktiv. Men vi har en forventning om, at det ændrer sig, og som et af Danmarks vigtigste transportcentre, er jernbane en vigtig del af pakken for os. Både på kort og lang sigt er det derfor helt afgørende, at vi er en del af jernbanenettet. Konkret har vi forespørgsler fra virksomheder og operatører, der kun vil etablere sig på havnen, hvis stamsporet er operativt, og det kan også på kort sigt resultere i daglig anvendelse af sporet. På lidt længere sigt er det derudover vigtigt, at vi bevarer vores position på EU's landkort over TEN-T havne, og også her vurderer vi, at tilslutning til jernbanenettet vil være et krav," siger Claus Holstein videre.
Det nuværende stamspor skal renoveres flere steder, og Aalborg Havn planlægger derfor et udbud, der skal sikre, at sporet er fuldt operationelt. Udbuddet forventes at beløbe sig til mellem 10 og 20 millioner kroner og vil kunne igangsættes i 2015.