Verdens næststørste containerrederi foretrækker Alfa Lavals Pureballast-systemer
BALLASTVAND: Alfa Laval tæt på trecifret millionkontrakt på ballastvandsrensning på MSC's store flåde af containerskibe. Alfa Laval-direktør betegner det som en markedsåbning.
Alfa Laval, der i denne uge er en af de centrale deltagere i Nor-Shipping-messen i Oslo inden for maritime miljøfremmende teknologier og løsninger, har fået en vigtig tillidserklæring på ballastvandsområdet.
MSC (Mediterranean Shipping Company), der er verdens næststørste containerrederi efter Maersk Line, har således valgt Alfa Laval som den foretrukne leverandør af ballastvandrensningssystemer til retrofit på rederiets containerskibe. En potentiel ordre af en værdi på mere end 183 mio. kr. inden for det kommende år.
Den potentielle ordre er på Alfa Lavals dansk/svensk-udviklede såkaldte Pureballast-systemer, der er udviklet i samarbejde med Wallenius Water.
Et klart tegn på, at markedet er begyndt at åbne sig
"Dette er en spændende mulighed for yderligere at styrke vores forhold til en førende virksomhed i den maritime industri," siger Lars Renström, administrerende direktør og koncernchef for Alfa Laval Group, i forbindelse med offentliggørelsen af aftalen med MSC.
Han ser også interessen fra MSC som et klart tegn på, at retrofitmarkedet er begyndt at åbne sig.
Den "Internationale konvention om administration og kontrol af skibes ballastvand og sedimenter" træder i kraft et år efter at være blevet ratificeret af 30 stater, der repræsenterer 35 procent af verdens tonnage. I dag er der 44 stater, der har ratificeret, og disse repræsenterer 32,86 procent af verdens tonnage.
Læs også:
MSC (Mediterranean Shipping Company), der er verdens næststørste containerrederi efter Maersk Line, har således valgt Alfa Laval som den foretrukne leverandør af ballastvandrensningssystemer til retrofit på rederiets containerskibe. En potentiel ordre af en værdi på mere end 183 mio. kr. inden for det kommende år.
Den potentielle ordre er på Alfa Lavals dansk/svensk-udviklede såkaldte Pureballast-systemer, der er udviklet i samarbejde med Wallenius Water.
Et klart tegn på, at markedet er begyndt at åbne sig
"Dette er en spændende mulighed for yderligere at styrke vores forhold til en førende virksomhed i den maritime industri," siger Lars Renström, administrerende direktør og koncernchef for Alfa Laval Group, i forbindelse med offentliggørelsen af aftalen med MSC.
Han ser også interessen fra MSC som et klart tegn på, at retrofitmarkedet er begyndt at åbne sig.
Den "Internationale konvention om administration og kontrol af skibes ballastvand og sedimenter" træder i kraft et år efter at være blevet ratificeret af 30 stater, der repræsenterer 35 procent af verdens tonnage. I dag er der 44 stater, der har ratificeret, og disse repræsenterer 32,86 procent af verdens tonnage.
Læs også: