Historisk færge får opbakning fra uventet side
FÆRGEHISTORIK: Næssund-færge projektet på Limfjorden får uventet støtte på vejen til at sikre den historiske overfart.
Men støttemeldingen i dag ligger langt uden for det, Henrik Olsen havde forventet.
"Jeg troede faktisk ikke mine egne øjne, da jeg her til morgen åbnede min mail. Jeg måtte kikke en ekstra gang på datoen for at forvisse mig om, at jeg ikke drømte," siger han.
Inspireret af erfaringer fra en anden museumsforening - veteranjernbanen Mariager-Handest, der for år tilbage ved hjælp fra Nordvestjylland - dav. skatteminister Ole Stavad - blev fritaget for CO2-afgift på kul til damptogene, sendte Næssundfærgens Venner en forespørgsel til Statsskattedirektoratet om, hvorvidt der var mulighed for noget lignende.
Taxfree genoplives som på Ålandsøerne
"Vi studerede sejladsen på Flensborg Fjord og på Øresund frem til 1997 og kom frem til, at hvis vi kunne fritages for visse afgifter på salgsvarer om bord, ville det hjælpe betydeligt på indtjeningen," forklarer Henrik Olsen.
Umiddelbart så mulighederne sløje ud på grund af stramme EU-regler. Ved nøje granskning dels af EU's midtliniedirektiv for international benyttelse af smalle farvande, dels en særbestemmelse for øer beliggende i støtteberettiget område mellem to landsdele, viste der sig dog et smuthul i de regler, der ellers siden 1. juli 1997 satte en stopper for de så populære taxfree-butikker om bord på færgeruter i EU.
'Det er en parallel til de regler, der den dag i dag tillader færgeruterne mellem Finland og Sverige at sælge toldfri varer med god fortjeneste. Det viser sig, at Mors under visse forudsætninger kan berettiges til en status som Ålandsøerne,' siger departementschef i skatteministeriet Paol Friso.
Shop skal bygges
Før det toldfri salg går i gang mellem Næssund Øst og Næssund Vest, skal en del vilkår dog opfyldes, og Henrik Olsen ser en udfordring i at få indbygget tax-free shop i den historiske færge på en måde, så det er foreneligt med færgens nyligt vundne bevaringsværdighedserklæring.
Desuden hedder det i tilladelsen, at færgen skal "... til stadighed befinde sig i den for international trafik godkendte midtlinie i Limfjorden...", mens det toldfri salg foregår. Endelig skal "...de for afgiftsfrit salg og konsumering berammede produkter være certificeret som fremstillet på Mors og ingensinde før salget udført derfra eller forsøgt udført."
I praksis vil det dreje sig om spiritus af mærket "Næssund Dram", fremstillet i Sillerslev for Næssund Pramdragerdramdamperi. Før salget starter, vil 'Næssund' på hver tur dreje bi midt på overfarten, kaste anker og markere med fire slag på skibsklokken, at det er tid for toldfrit salg. Når købelysten er stillet og den værste tørst fordrevet, slår skipper to slag på skibsklokken for at markere, at rejsen fortsætter.
'Vi har i dag modtaget de første vareprøver fra Sillerslev. Indtil vi har fået sat resten i værk, kan bidragydere til færgen for en rund sum erhverve sig den eksklusive pramdragerdram - dog MED afgift,' forklarer Henrik Olsen og afslutter:
'Vi har i den forbindelse fortsat enkelte praktiske spørgsmål, vi skal have afklaret med skatteministeriet, før der er grønt lys