Stena skriver nybygningskontrakt på fire plus fire ro/pax’ere
RO/PAX: Med forbehold for bestyrelsens formelle godkendelse har det svenske rederi tegnet kontrakt på foreløbigt fire ro/pax-færger til levering i 2019 og 2020.
Når Stena Lines bestyrelse med udgangen af april giver sit endelige OK for nybygningskontrakten, vil rederiet ifølge en pressemeddelelse have fire skibe fra Avic-værftet i Kina på vej til flåden. Samtidig er der option for at udvide serien med yderligere fire skibe.
Intentionen er, at de fire første skibe fra 2019 og 2020 skal bruges i Stena Lines rutenetværk i Nordeuropa, hvor det svenske rederi på flere ruter er i direkte konkurrence med Danmarks DFDS om godstransport mellem kontinentet og de britiske øer, såvel som gods gående østover.
"Vi er meget glade for, at Stena har underskrevet en kontrakt med fire skibe med en option på yderligere fire,” siger Stena Lines administrerende direktør, Carl-Johan Hagman, ifølge en pressemeddelelse.
24 måneders designfase
"Gennem de seneste 24 måneder har vores ingeniører formået at udvikle et design, som er ikke bare 50 procent større end dagens standard ro/pax-skibe, men som, endnu vigtigere, tager højde for de emissionsreduktioner og effektiviseringsinitiativer, der er blevet udviklet i hele Stena Group i de seneste år.”
"De her skibe vil være de mest brændstoføkonomiske færger i verden og vil sætte en ny industristandard inden for operationel præstation, emission og omkostningsmæssig konkurrenceevne og dermed positionere Stena Line til at kunne levere over for sine kunder i de kommende årtier.”
Skibene får en kapacitet på mere end 3.000 lanemeter i en såkaldt “drive-through”-konfiguration og vil have plads til omkring 1.000 passagerer og tilbyde en lang række serviceydelser til passagerer.
3.000 meter og 1.000 passagerer
Hovedmotorerne og motorrummet vil være gjort klar til på et tidspunkt at kunne sejle på flydende naturgas, LNG, eller metanol.
"Med den her investering bygger vi videre på vores succesfulde ro/pax-koncept, der mikser fragt og passagerer. Gennem standardisering sikrer vi en pålidelig operation, og gennem fleksibilitet kan vi tilbyde endnu bedre ydelser til vores kunder og hjælpe dem med at vokse,” lyder det i pressemeddelelsen.
"Vi forventer en fortsat efterspørgselsvækst på shortsea-service i Nordeuropa og i mange andre dele af verden,” siger Dan Sten Olsson, formand for bestyrelsen i Stena Line, i en kommentar til den nye kontrakt.
"Færgetransport vil spille en essentiel rolle i at skabe morgendagens logistiske infrastruktur, hvis vi skal have bæredygtige samfund. Transport på havet er ikke bare den miljømæssigt mest effektive måde at transportere gods, det er også en infrastruktur, som giver pålidelig og hurtig logistik med meget begrænsede offentlige omkostninger. Gennem denne investering forbereder vi Stena Line til yderligere vækst,” siger formand Dan Sten Olsson, Stena Line.
FAKTA:
Intentionen er, at de fire første skibe fra 2019 og 2020 skal bruges i Stena Lines rutenetværk i Nordeuropa, hvor det svenske rederi på flere ruter er i direkte konkurrence med Danmarks DFDS om godstransport mellem kontinentet og de britiske øer, såvel som gods gående østover.
"Vi er meget glade for, at Stena har underskrevet en kontrakt med fire skibe med en option på yderligere fire,” siger Stena Lines administrerende direktør, Carl-Johan Hagman, ifølge en pressemeddelelse.
24 måneders designfase
"Gennem de seneste 24 måneder har vores ingeniører formået at udvikle et design, som er ikke bare 50 procent større end dagens standard ro/pax-skibe, men som, endnu vigtigere, tager højde for de emissionsreduktioner og effektiviseringsinitiativer, der er blevet udviklet i hele Stena Group i de seneste år.”
"De her skibe vil være de mest brændstoføkonomiske færger i verden og vil sætte en ny industristandard inden for operationel præstation, emission og omkostningsmæssig konkurrenceevne og dermed positionere Stena Line til at kunne levere over for sine kunder i de kommende årtier.”
Skibene får en kapacitet på mere end 3.000 lanemeter i en såkaldt “drive-through”-konfiguration og vil have plads til omkring 1.000 passagerer og tilbyde en lang række serviceydelser til passagerer.
3.000 meter og 1.000 passagerer
Hovedmotorerne og motorrummet vil være gjort klar til på et tidspunkt at kunne sejle på flydende naturgas, LNG, eller metanol.
"Med den her investering bygger vi videre på vores succesfulde ro/pax-koncept, der mikser fragt og passagerer. Gennem standardisering sikrer vi en pålidelig operation, og gennem fleksibilitet kan vi tilbyde endnu bedre ydelser til vores kunder og hjælpe dem med at vokse,” lyder det i pressemeddelelsen.
"Vi forventer en fortsat efterspørgselsvækst på shortsea-service i Nordeuropa og i mange andre dele af verden,” siger Dan Sten Olsson, formand for bestyrelsen i Stena Line, i en kommentar til den nye kontrakt.
"Færgetransport vil spille en essentiel rolle i at skabe morgendagens logistiske infrastruktur, hvis vi skal have bæredygtige samfund. Transport på havet er ikke bare den miljømæssigt mest effektive måde at transportere gods, det er også en infrastruktur, som giver pålidelig og hurtig logistik med meget begrænsede offentlige omkostninger. Gennem denne investering forbereder vi Stena Line til yderligere vækst,” siger formand Dan Sten Olsson, Stena Line.
FAKTA:
Stena Line er verdens største færgerederi og råder over 35 fartøjer samt 22 færgeruter i Nordeuropa. Stena Line er et familieejet datterselskab i Stena A/S, der blev grundlagt i 1962 og har hovedkontor i Gøteborg. Stena Line er en del af Stena Sfæren, som har omkring 20.500 ansatte og en årlig omsætning på over 40 milliarder danske kroner.