Mærsk ombygger første store containerskib til metanoldrift
A.P. Møller-Mærsk har gennemført en ombygning af containerskibet 'Maersk Halifax' til dual-fuel-drift med metanol.
Ombygningen, der fandt sted på et kinesisk værft over 88 dage, er en del af Mærsks strategi for at reducere rederiets CO2-udledning.
Det oplyser Mærsk i en pressemeddelelse.
Projektet omfattede udskiftning af motordele, installation af nye brændstoftanke og -systemer samt en forlængelse af skroget med 15 meter. Skibet kan nu sejle på både konventionelt brændstof og metanol, hvilket er et skridt i retning mod Mærsks mål om net zero udledning inden 2040.
- Vi er glade for at kunne meddele, at Maersk Halifax er blevet eftermonteret til et dual-fuel-metanolskib. Efter testsejladserne er skibet vendt tilbage til drift og betjener nu vores kunder på Stillehavsruten, siger Leonardo Sonzio, chef for flådestyring og teknologi i Mærsk.
Nybyg og retrofit
Maersk Halifax er det første af flere skibe, der er planlagt til retrofit til dual-fuel-drift som led i Mærsks grønne omstilling. Rederiet har allerede bestilt flere nybyggede skibe designet til metanol, men denne ombygning viser, at eksisterende skibe også kan opgraderes til mere bæredygtige brændstoffer.
I nybygningsprogrammet har rederiet allerede præsenteret en række dual-fuel containerskibe, der kan sejle på metanol i både hoved- og hjælpemotorer.
Senest blev 'Alexandra Mærsk' navngivet. Hun er det femte skib i Mærsks såkaldte Equinox-serie af 12 store dual fuel-metanolskibe med en kapacitet på over 16.000 tyvefodscontainere, teu, til levering 2024-2025.
Raseret af brand
Ombygningen af 'Mærsk Halifax' har været på tegnebrættet siden oktober sidste år. Her indgik Mærsk og det kinesiske værft Zhoushan Xinya Shipyard en kontrakt på at få fartøjet retrofittet til metanoldrift.
Skibet 'Maersk Halifax' har i øvrigt en tragisk historik. Hun blev bygget i 2017 under navnet 'Maersk Honam', og blev det året efter ramt af en omfattende brand, der dræbte fem af besætningens 27 søfolk.
En rapport kom senere frem til, at 1.000 ton kemikalier fordelt i 54 containere om bord kunne være årsag til branden.
Skibet blev siden repareret og sejlede ud igen i 2019 under navnet 'Mærsk Honam'. Senere i 2019 blev skibet navngivet "Mærsk Halifax'.