23948sdkhjf

1.000 tons med champagne, cognac og kaffe: Sejl-fragtskib ankommer til New York

En jomfrurejse er slut. Det franske rederi TOWTs flåde tæller nu to nye sejl-fragtskibe, der er spækket med dansk sejlteknologi

Det emmede af gamle dage men var – måske - et første kig ind i fremtiden for fragt til søs. Det sejldrevne skib ’Anemos’ er anløbet New York Habor efter sin jomfrurejse.

Lastet med blandt andet champagne, cognac og marmelader i Le Havre krydsede skibet Atlanten på 18 dage. ’Anemos’ skød i gennemsnit 10 knob. Til sammenligning er hastigheden for et konventionelt containerskib på ruten mellem 16 og 24 knob.

Den længere transporttid giver til gengæld pote på klimakontoen: Rederiet TOWT hævder, at man vil kunne reducere CO2-udledningen med op til 99 pct. sammenlignet med et konventionelt containerskib. 

Da det 266 fod lange skib havde losset i New York, begav det sig videre mod Santa Marta i Columbia for at laste kaffe, inden det igen sejler mod sin hjemstavn i Frankrig. 

Dermed har TOWT taget hul på, hvordan fremtidens fragt til søs kan se ud. 

'Anemos' og 'Artemis'

'Anemos' er det første skib i rækken af otte fragt-sejlskibe bygget af det franske rederi TOWT, mens 'Artemis' er andet. 

Rederiet hævder, at man vil kunne reducere CO2-udledningen med op til 99 pct. sammenlignet med et konventionelt containerskib.

Skibene 266 fod lange (81 meter), og de er begge bygget af Piriou. 'Anemos' er bygget i Rumænien og Frankrig i løbet af to år, mens 'Artemis' er bygget på Pirious værft i Vietnam. 

De skal kunne sejle med en besætning på syv personer. 

Søsterskib på jomfrurejse 

Mens 'Anemos' sejlede over Atlanten, modtog rederiet TransOceanic Wind Transport (TOWT) en tidlig efterårsgave, da det næsten identiske 'Artemis' blev leveret. 

Begge skibe er bygget af det franske skibsværft Piriou. 'Anemos' er lavet i Frankrig og Rumænien, mens 'Artemis' er blevet til på Pirious værft i Ho Chi Minh City i Vietnam, hvorfra det også stævnede ud på sin jomfrurejse, der går mod Réunion i det Indiske Ocean. 

Rejsen begyndte i sidse uge, og man forventer at ankomme mod slutningen af oktober. Den fører 'Artemis' fra Vietnam ind i det Sydkinesiske Øhav og gennem Karimatastrædet 

Champagne og danske bidrag 

'Anemos' og 'Artemis' er de første to skibe i en planlagt serie af otte fragt-sejlskibe, som TOWT forventer at have bygget færdigt i 2028. 

På rederiets hjemmeside fremgår nogle af de kunder, de sejldrevne fragtskibe sejler gods for. Blandt kunderne optræder flere markante champagneproducenter, mens også virksomheder, der beskæftiger sig med specialkaffe og cognac er at finde på listen. Rederiet har til medier oplyst, at 'Anemos' på sin jomfrurejse blandt andet også havde marmelader og badetøj ombord. 

TOWT har ikke offentligt oplyst fragtpriser. 

Lasten på sejl-fragtskibene tilvejebringes med væsentlige danske bidrag. De to skibe – og de kommende seks i serien – har nemlig propellere, aksler, stævnrør, hybrid-gearkasser, bovpropellere, styringssystemer, standby- og sikkerhedssystemer samt betjeningspaneler på broen udviklet og produceret i Danmark. 

Det er Hundested Propeller og Lyngaa Marine, der står for de danske bidrag. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078