23948sdkhjf

Dansk initiativ skal bremse russisk skyggeflåde i Østersøen

Flere lande skal drøfte, hvordan transport af sanktioneret russisk olie gennem Østersøen bremses, siger Løkke.

Danmark har lagt op til forhandlinger af et initiativ, der skal stoppe transport af sanktioneret russisk olie gennem Østersøen.

Det oplyser udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) til Information og Danwatch.

De tankere, der fragter olien, udgør den såkaldte skyggeflåde, som ser ud til at vokse hver eneste dag - og som Rusland bruger til at omgå sanktioner på olieeksport.

- Vi har fra dansk side samlet en kreds af lande, der skal se på mulighederne for yderligere tiltag mod skyggeflåden. Det er vigtigt, at alle nye tiltag kan implementeres i praksis og er juridisk holdbare, siger Lars Løkke Rasmussen til medierne.

En række medier har tidligere beskrevet udfordringer med skyggeflåden. Skibene er generelt gamle og slidte og sejler gennem danske farvande.

De har ofte ukendt forsikring og ejerskab og bruges af Rusland til at omgå internationale sanktioner, fordi de ikke kan spores tilbage til Rusland.

Lars Løkke Rasmussen vil ikke uddybe, hvad de nye tiltag kommer til at indeholde, men han "tager udfordringerne med skyggeflåden meget alvorligt", lyder det.

Danmark er løbende i "fortrolig dialog" med de andre lande omkring Østersøen og EU, oplyser udenrigsministeren. Han ønsker ikke at oplyse, hvilke lande der skal forsøge at bremse skyggeflåden.

Han oplyser heller ikke, hvornår initiativet forventes at være forhandlet på plads.

I begyndelsen af maj oplyste en talsperson for den russiske udenrigsminister, at "ethvert dansk tiltag, der begrænser russiske skibe i Østersøen, vil blive set som fjendtligt og medføre gengældelse". Det skrev Reuters.

Dengang tog Lars Løkke Rasmussen den russiske melding med ro, oplyste han i et skriftligt svar til Ritzau.

- Vi vil selvfølgelig altid holde os inden for de internationale love og regler og de forpligtelser, der følger heraf. Præcis ligesom vi forventer, at russiske skibe vil gøre, sagde han.

I marts blev det beskrevet, at mindst 15 russiske tankskibe med olie om bord siden nytår havde afvist dansk hjælp til at navigere dem gennem dansk farvand - stik mod international anbefaling.

Det danske forsvar overvåger skibstrafikken i danske farvande.

I december skrev Forsvaret på sin hjemmeside, at russiske krigsskibe og ubåde ofte passerer gennem danske farvande.

Det skyldes blandt andet skibenes størrelse. Krigsskibe fra den russiske nordflåde er tvunget til at sejle ned langs den norske kyst og via de danske stræder for at komme til Sankt Petersborg.

Mindre skibe kan derimod sejle ad indre russiske vandveje til Sankt Petersborg - eksempelvis fra Hvidehavet.

Det normal procedure, at Forsvaret følger deres færden i dansk farvand. I den forbindelse beskrev Forsvaret, hvordan to af Søværnets skibe havde fulgt to russiske korvetter sydover gennem Storebælt.

Fartøjer fra alle nationer - inklusive Rusland - har ret til at sejle gennem dansk farvand, så længe de overholder havets grundlov, havretskonventionen.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063