Mærsk vælger skib og værft til første metanolombygning
A.P. Møller Mærsk har underskrevet en kontrakt om sin første metanolkonvertering med det kinesiske værft Zhoushan Xinya Shipyard.
Det skriver Alphaliner.
Skibet er det 15.282 TEU store 'Maersk Halifax', der efter planen skal ind på det kinesiske værft i medio 2024 for en tre-måneders periode.
Nu får det ombygget sin eksisterende motor samt installeret ekstra brændstofkapacitet. Metanol har lavere energitæthed, og derfor skal der som tommelfingerregel benyttes dobbelt op sammenlignet med almindelig bunker fuel.
Tragisk historik
Skibet Maersk Halifax har i øvrigt en tragisk historik. Bygget i 2017 under et andet navn, 'Maersk Honam', blev det året efter ramt af en omfattende brand, der dræbte fem af besætningens 27 søfolk.
Skibet blev siden repareret og sejlede ud igen i 2019 under navnet Mærsk Honam.
At Mærsk - foruden at bygge en række nye skibe med dual fuel-metanolmotorer - også vil ombygge eksisterende skibe - blev annonceret i sommer. Mærsk havde da underskrevet en aftale med MAN Energy Solutions (MAN ES), som skulle eftermontere motoren, oplyste rederiet.
Giganten har dertil en længere ordrebog på nu 24 skibe med metanol dual fuel-motorer, der skal leveres de kommende år.
Et 25. er allerede i drift; feederskibet 'Laura Maersk', der blev navngivet i København i september.