23948sdkhjf

Mærsk lander aftale med tøjgigant om grøn sejlads

Stadig flere kunder hopper ombord i Mærsks grønne fragt-program

Endnu en kunde er hoppet ombord i Mærsks prestigeprodukt "Eco Delivery Ocean".

Denne gang er det spanske Inditex, ejer af modebrands som Zara og Massimo Dutti, som har indgået aftale med A.P Møller Mærsk om at få al sin Mærsk-fragt flyttet over til Eco-programmet. Det oplyser rederiet i en pressemeddelelse.

Dermed er endnu en storkunde i folden i det, rederiet selv ser som vigtig del af sin fremtidige business case på containerfragt.

Eco-produktet går ud på, at kunder betaler for fragt med CO2-reducerende brændsler. Hidtil har det været i form af biodiesel lavet på brugt madolie, men på sigt bliver det også i form af CO2-reducerende metanol, når Mærsk gradvist de kommende år tager levering af de 24 metanolskibe, som lige nu er i ordrebogen. 

Kunderne kan dermed bringe deres samlede livscyklus-udledninger ned ved at benytte den grønnere fragt. 

Mærsks bet er, at det vil kunderne gerne betale en premiumpris for. Drift af metanolskibe er nemlig dyrere end almindelig bunker-fuel. Dels koster grøn metanol en del mere end almindeligt brændstof, dels skal der på grund af metanols lave energitæthed bruges mere af det.

Og det ser da også ud til, at flere kunder er villige til netop det. I forvejen er andre mastodonter som Hennes & Mauritz, Bestseller, Novo Nordisk, Lenovo og Volvo også sprunget ombord. Senest valgte også Amazon at sikre sig yderligere to år til på eco-aftalen samt containerplads på Mærsks første metanol-feederskib 'Laura', der blev navngivet i København i september.

Inditex har som eget mål at være CO2-neutral i 2040. Hvor store mængder, Mærsk skal flytte for firmaet med grønne brændsler, fremgår ikke af Mærsks pressemeddelelse.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093