DEBAT: Plads til begejstring
Det følgende debatindlæg er forfattet af Tine Kirk, direktør, Danske Havne.
Der er mange grunde til at kippe med flaget og være begejstrede over det nye skib, 'Laura Mærsk', der blev døbt i København torsdag 14. september.
Danmark ér – stadig - i den grønne førertrøje, når det kommer til klimamål, -ambitioner og grøn omstilling. Det går langsomt, ja, og der er meget lang vej endnu, ja. Men det er helt sikkert, at hvis ingen tager det første måske for omverden at se lidt spæde skridt, ja så kommer vi helt sikkert ikke ud af stedet.
Derfor kan vi være stolte af, at det er det danske rederi Mærsk, der driver på for at udvikle containerskibe, der kan sejle på e-metanol. At det er Mærsk, der med Mærsk Zero driver på forskningen og udviklingen.
Og at det første containerskib, der tager en tur det halve ocean rundt fra Sydkorea til København, er det skib, der torsdag blev døbt Laura.
EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, sagde det sådan set rammende og enkelt i sin tale forud for navngivningen:
”Pionerer som jer former fremtidens økonomi. Det her event er en ”big deal”. Ikke bare for Europa, men for hele verden.”
65 pct. mindre
Danmark var først med en havvindmøllepark, Vindeby ved Lolland for over 30 år siden. Og nu er Danmark først med et containerskib, der kan sejle på biometanol og e-metanol.
Skibet udleder 65 procent mindre CO2 end den vanlige bunkerolie. Det redder ikke hele verden, men det er imponerende hurtigt, der er søsat et sådant skib. På et dansk rederis foranledning.
Hvis vi alle sammen udledte 65 pct. mindre CO2 i morgen, end vi gjorde i går, kunne vi løbe rundt med armene over hovedet.
I Danske Havne jubler vi også over, at 'Laura Mærsk' får fast anløb i to danske havne, Kalundborg og ADP i Fredericia.
Lad os give plads til begejstring over, at nogle rykker og har både ambitionerne, viljen, modet og midlerne.