23948sdkhjf

Stena i passagerboom efter svensk kronekollaps

Stor vækst i danske rejsende får Stena Line til at udvide afgange og indføre særlige tilbud målrettet indkøbslystne danskere 

Trods regn og slud må færgen ud, og det må danskerne tilsyneladende også.

I hvert fald ifølge færgeselskabet Stena Line, som kan rapportere, at der trods den regnfulde sommer har været en stigning på 41 procent i danske rejsende til Sverige i perioden fra juni-august 2023 sammenlignet med samme periode sidste år.

Stena Line sejler i Danmark fra Frederikshavn til Gøteborg og fra Grenaa til Halmstad, og det er derfor også disse to destinationer samt områderne omkring, der er velbesøgt af danskere, oplyser Stena Line.

- De to ruter ligner hinanden, men de fleste rejser mellem Frederikshavn og Gøteborg. Når det kommer til rejsemønstre, kan man i øvrigt også se, at danske rejsende i stigende grad vælger Gøteborg frem for København, hvilket er en noget ny trend, siger Ulf Staff, der er Travel Commercial Manager i Stena Line.

Svensk kronekurs

Om stigningen i danske rejsende er påvirket af den svenske kronekurs, er Stena Line ikke i tvivl om. Der er dog også andre faktorer, som har haft en indvirkning, mener færgeselskabet.

- Selvfølgelig har den svenske kronekurs en betydning for, hvor mange danskere der rejser frem og tilbage. Danskerne tilvælger i høj grad turene, fordi både mad, ophold og varer er blevet billigere, siger Ulf Staff og supplerer:

- Men nok har det været den svenske krone, der har fået flere danskere ombord på Stena Line, men vi ser også, at de mange oplevelser, tilbud om bord og flere mulige færgeafgange, har bidraget til den vedvarende efterspørgsel.

Den danske forbindelse

Det er ikke kun sommeren, der har budt på flere danske rejsende til Sverige.

Stena Line ser nemlig også ind i et efterår med solide danske bookingtal. Derfor er færgeselskabet også i gang med at videreudvikle deres rejsestrategi og produkter, så de i endnu højere grad henvender sig til danskernes behov og ønsker, oplyser de:

- Vi kan se, at danskerne i forhold til de svenske rejsende er begyndt at shoppe meget mere om bord. De tager oftere end før del i aktiviteterne på færgerne og vælger at spise i restauranterne.

- Den udvikling betyder, at vi i langt højere grad, end vi før har gjort, skal tænke på, hvad vi helt specifikt kan tilbyde danskerne. Det gælder alt fra spændende mad- og drikkeoplevelser, loyalitetsprogrammer til ekstra færgeafgange, siger Ulf Staff.

Færre afgange

Han henviser her til de yderligere morgenafgange fra Danmark til Sverige, der er blevet indført:

- Vi har faktisk haft færre afgange i løbet af sommeren, da vi kun har sejlet med to skibe i stedet for de normale tre. Men vi har gjort det, at vi har morgenafgang tirsdag-lørdag fra Frederikshavn klokken 8.15, hvilket vi ikke havde før - og det er for at tage os af den store andel af danske rejsende.

- I løbet af efteråret og vinteren vil der også være nyheder som smagsprøver med mere, hvor vores rejsende får lov til at prøve forskellige ting under turen. Vi tror på, at alt dette vil føre til en endnu mere attraktiv oplevelse ombord, runder Ulf Staff af.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079