LEDER: Søfartens defekte brandalarm
2022 SATTE EN kedelig rekord med det højeste antal brande om bord på skibe i et årti. Ifølge en ny rapport skal årsagen findes i mangelfuld deklarering af gods samt udfordringer med litium-ion batterier. Problemstillingen er langt fra ny. Tilbage i 2018 udbrød der en frygtelig brand om bord på containerskibet 'Maersk Honam'. Den tragiske konsekvens var, at fem søfolk døde som følge af branden. Herudover ødelagde branden store dele af skibet, som kun med nød og næppe undgik at blive erklæret totalskadet.
I KØLVANDET PÅ 'Maersk Honam' var der mange, der forventede, at den negative udvikling ville blive vendt qua det skærpede fokus. Problemet var bare, at det aldrig rigtig blev opklaret, hvordan branden egentlig opstod. Den 98 sider lange havarirapport fra skibets flagstat kom ikke svaret nærmere, end at branden sandsynligvis opstod i et afsnit i lastrum 3, hvor 54 containere med farligt gods (IMO class 9) var placeret. Ifølge efterforskerne er branden sandsynligvis brudt ud som følge af, at noget af det farlige gods var begyndt at nedbryde, hvorefter intens varme har fået branden til at sprede sig hurtig. Rapporten konkluderede, at varmen og ilden udviklede sig så intenst, at besætningen reelt var ude at stand til at gøre noget som helst.
DEN SENESTE BØLGE af brande er dermed en velvalgt anledning til at gentænke, om det er nok at holde sig til de gængse strategier, som er blevet udviklet gennem mange årtier. Både under katastrofen på 'Maersk Honam' og under den seneste tids alvorlige brande tyder meget på, at de eksisterende brand-strategier om bord på skibene reelt set er virkningsløse. Godstyperne har ændret sig markant, siden reglerne blev lavet. Der er eksempelvis batterier i alt efterhånden; biler, cykler, løbehjul, entreprenørmaskiner, busser. Brandregulativerne tager ikke højde for, at helt almindeligt gods i dag er langt mere brandfarligt end tidligere. Katastrofen lurer ikke nødvendigvis ovre i sektionen med farligt gods. En helt almindelig brand vil sandsynligvis udvikle sig langt mere alvorligt end for blot ti år siden. Det bør branchen snart begynde at tage stilling til.
Brandregulativerne tager ikke højde for, at helt almindeligt gods i dag er langt mere brandfarligt end tidligt