Nordens overskud går tilbage efter rekordgodt 2022
Resultatet er i andet kvartal endt noget lavere end sidste år hos dampskibsselskabet Norden A/S.
108 mio. dollar står der på posten for resultat efter skat - omkring 740 mio. kr., hvilket er 39 pct. lavere end sidste års andet kvartal. Omsætningen har samtidig taget et dyk på knap 33 pct. til 952,7 mio. dollar. - 6,4 mia. kr.
Sammenligningen sker dog med et 2022, som var et rekordgodt år for tank- og tørlastrederiet med hovedkontor på Strandvejen i Hellerup.
Adm. direktør Jan Rindbo fremhæver, at markedsbetingelserne i år er svagere, men kalder stadig indtjeningen for høj. Skuer man længere tilbage i regnskaberne, er tallene for 2023's andet kvartal da også en hel del højere end årene før 2022.
- Et dedikeret fokus på at levere fragtservice for vores kunder sikrede profitable marginer på tværs af tørlast og produkttank, til trods for svagere markedsbetingelser. Herudover har vi skabt høj indtjening fra afdækningskontrakter og salg af skibe ved hjælp af en aktiv porteføljestyring, siger direktøren i regnskabet.
Tilbagegangen siden sidste år er sket i forretningsbenet Freight Services & Trading. Det varetager operatørforretninger og pool-aktiviteter. Selskabet fremhæver blandt andet et svagere tørlastmarked samt højere omkostninger i tankskibe som følge af, at chartrede skibe fornyes til højere rater.
Til gengæld har rederiet øget indtjeningen i sit andet forretningsben Assets & Logistics, som varetager ejerskab og længerevarende leasing af tørlastskibe og produkttankskibe, samt investering i havnelogistik.
Gevinst i 2022
Norden drog i 2022 fordel af det kraftigt stigende produkttankmarked i kølvandet på Ruslands invasion af Ukraine. Desuden kunne selskabet midt i et stort fald i markedet for tørlastprodukter udnytte sin asset light-struktur, altså at rederiet ikke ejer særligt mange af sine skibe.
Det gav kort fortalt mulighed for først at finde laster, mens rateniveauet var stigende og senere finde skibe, mens raterne faldt. Dermed kunne skibe lejes ind til lavere priser og til en bedre indtjening, forklarede selskabets direktør til Søfart tidligere i år.
Det samlede resultatet for første halvår efter skat er havnet på 258 mio. dollar, og rederiet er nu mere sikker på udsigterne til hele året. Forventningen er indsnævret til 360-420 mio. dollar fra tidligere 330-430 mio. dollar.
Det er en del lavere end sidste års 743,5 mio. dollars for hele året, men væsentligt over resultatet for både 2021 og 2020, hvor der henholdsvis stod 204,5 mio. dollar og 86 mio. dollar på bundlinjen.