23948sdkhjf

Håb om endnu lavere containerrater?

Transportkøbere og speditører håber ny containertonnage vil holde containerrater nede på et lavt niveau

Containerfragt er igen blevet købers marked med containerrater, der ligger tæt på eller under smertegrænsen for rederierne. Derfor følger mange transportkøbere og logistikudbydere da også den rekordstore tilgang af ny containertonnage med spænding, fordi de håber de kan genvinde lidt af de kolosale overskud, som rederierne hentede i 2021 og 2022.

Mærsk annoncerede i starten af juli, at rederiet hævede containerraterne markant fra udgangen af juli. Konkurrenten CMA CGM fulgte hurtigt efter i et tiltag, der er motiveret i ønsket om at få containerraterne send opad til et mere bæredygtigt niveau ved indgangen til højsæsonen.

Ser man på Drewry’s seneste World Container Indeks, så er det dog kun steget med fra 1.474 6. juli til 1.576 27. juli. En relativt beskeden stigning i indekset., der er forholdsvis væsentlig mindre end rederiernes annoncerede ratestigning. Det kunne antyde at rederierne får svært ved at opretholde ratedisciplinen, som det er set mange gange i tider med overkapacitet i markedet.

Og med udsigt til rekordstor tilgang af ny tonnage til rederierne i 2023 og 2024 er det givetvis fristende at håbe på, at containerraterne vil falde yderligere.

Ikke mindst hos transportkøberne, der stadig har fem-seksdoblingen af containerraterne i 2021 og 2022 i frisk erindring.

Chefanalytiker

Men det er ikke givet, at syndfloden af nye store og moderne containerskibe, der rammer markedet i år og næste år, vil føre til en ny situation med voldsom overkapacitet.

Det ansete analysebureau Alphaliners chefanalytiker, Jan Tiedemann, vurderede for nyligt i podcasten ”The Freight Buyers Club”, at i hvert fald en andel af de mange nye containerskibe skal erstatte ældre tonnage.

- Det der gør mig i det mindste en smule forhåbningsfuld er, at for første gang i containerskibsfartens historie nærmer vi os et punkt, hvor i hvert fald noget af den nye tonnage bliver anskaffet for at erstatte ældre tonnage, i stedet for at blive brugt til at vinde markedsandele.

Jan Tiedemanns vurdering finder ikke opbakning hos de fleste analytikere og branchefolk. Her er forventningen at overkapaciteten bliver forværret markant.

Containermax

Alphaliner forventer, at 385 nye containerskibe med en samlet kapacitet på godt 2,2 millioner TEU vil tilgå i 2023. Det er en rekord, som allerede forventes at blive slået i 2024, hvor tilgangen forventes at nå 391 skibe og næsten tre millioner TEU.

Alphaliners chefanalytiker mener, at containerskibsfarten nærmer sig det punkt, hvor den globale flåde ikke vil blive større. Jan Tiedemann – mener, at det snart ikke vil give mening at proppe mere gods i containere. Det skyldes at skibscontaineren allerede har vundet fodfæste på alle de markeder, hvor det geografisk giver mening.

DSV

Udviklingen i containerraterne bliver naturligvis fulgt tæt i DSV A/S. Her fortalte group CFO Michael Ebbe forleden over for Shippingwatch.dk at han mener aktivitetsniveauet i søfragten har nået bunden. Og da der er behov for at fylde lagerbeholdningerne ude i verden, vurderer han, efterspørgslen vil stige og at containerraterne også tæt på bundniveau.

Han erkender, at den store tilgang af ny tonnage kan ændre prognosen.

- Der kommer en del ny kapacitet ind på markedet i andet halvår. Udviklingen kommer til at afhænge af, hvor mange skibe, der vil blive taget ud, siger group CFO Michael Ebbe til Shippingwatch.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.329