Mærsk-konkurrenten ONE i indtjeningsdyk på over 90 pct.
Et kæmpe dyk i fragtraterne har decimeret indtjeningen hos japanske Ocean Network Express (ONE), der er en sammenslutning af de tre containerrederier Nippon Yusen Kaisha, Mitsui OSK Lines og K Line, i andet kvartal af kalenderåret 2023.
Efter covid-19-pandemien er containerskibsmarkedet midt i store ændringer ONE i kvartalsregnskab
Det viser rederisammenslutningens regnskab for finansårets første kvartal, der landede natten til mandag i forbindelse med regnskabet fra Mitsui OSK Lines, rapporterer nyhedstjenesten Marketwire.
I første kvartal dykkede omsætningen med 58 pct. til 3,77 mia. dollar i forhold til første kvartal sidste år.
Driftsindtjeningen målt på EBIT dykkede med 93 pct. til 386 mio. dollar, mens indtjeningen efter skat er dykket 91 pct til 513 mio. dollar.
Antallet af fragtede containere er faldet fire pct. til 2,825 mio. tyvefodscontainere, mens prisen på brændstof er dykket med 21 pct. til 590 dollar per ton.
ONE skriver, at de variable omkostninger blev forbedret, hvilket primært kan tilskrives lavere lageromkostninger efter eliminering af overbelastning af havnene.
- Efter covid-19-pandemien er containerskibsmarkedet midt i store ændringer, såsom følgerne af global forsyningskædeforstyrrelse, ændringer i forbrugeradfærd og skift i handelsmønstre på grund af stigende internationale spændinger, skriver ONE ifølge Marketwire.
Rederisammenslutningen venter yderligere skift i markedet, hvilket gør det ekstremt vanskeligt at offentliggøre en forventningsprognose på nuværende tidspunkt, skriver ONE.