Brand sætter batterifærge ud af drift resten af ugen
Det er endnu uvist, hvornår den elektriske færge Ellen får lov at sejle igen, efter at den tirsdag måtte evakueres under dramatiske omstændigheder efter en brand i et batterirum på færgen.
Søfartsstyrelsen og Beredskabsstyrelsen har været på stedet og inspicere færgen og afhøre personalet ombord. Styrelsen konkluderer, at mandskabet har handlet helt efter bogen, og alle procedurer er overholdt, og sikkerhedssystemerne fungerede.
Alligevel er det for tidligt at sige, hvornår færgen kan sættes i drift igen. Onsdag blev det meldt ud, at den i hvert fald ikke skal sejle med passagerer mere i denne uge.
Færgen sejler for Ærøfærgerne mellem Søby på Ærø og Als - og det var på denne rute, at der opstod brand og kraftig røg fra et af batterirummene, da færgen netop var sejlet fra Søby.
Personalet slog alarm og fik vendt om, nåede i havn i Søby og fik evakueret skibet, mens Beredskabsstyrelsen fyldte en anden af Ærøfærgernes færger, der normalt sejler mellem Svendborg og Ærøskøbing, med redningskøretøjer og satte kurs mod Ærø for at deltage i redningsarbejdet.
Det lykkedes at bekæmpe branden med skum, og ingen personer kom til skade. Siden har redningsfolk og myndigheder inspiceret og undersøgt færgen for skader og udslip af giftig røg og kemikalier.
- Skibet er i dag (onsdag, red.) blevet clearet af Beredskabsstyrelsen og sikkert at gå ombord på. Men det er for tidligt at sige, hvornår Søfartsstyrelsen kan frigive skibet, så det kan sejle igen, siger overskibsinspektør Niels Skriver fra Søfartsstyrelsen til fyens.dk.
Om elfærgen Ellen
Længde: 59,40 meter
Bredde: 13,40 meter
Kapacitet: 31 personbiler eller 4 lastbiler + 8 personbiler. 196 personer (sommer) eller 147 personer (vinter).
Hastighed: 13-15 knob
Motorkraft: 1500 kW (2 elmotorer á 750 kW)
Batterikapacitet: 4,3 MWh
Værft: Søby Værft
Indsat: 2019
Finansiering: Ærø Kommune og fonden Horizon 2020 under EU-Kommissionen