23948sdkhjf

Nye elektriske færger til Ærø bliver dobbelt-ender

Analyser viser, at der er energi at spare ved brug af dobbelt-ender færger på overfarten Ærøskøbing-Svendborg

De kommende el-færger mellem Ærøskøbing-Svendborg bliver af typen dobbelt-ender, hvor færgen ikke skal vende, når den er i havn.

Det oplyser Ærø Kommune i en pressemeddelelse.

Mindre miljøbelastning

Kommunen har gennemført en række analyser, der viser, at den type færge både er en gevinst for naturen og for pengepungen. Analysen viser blandt andet, at bølgedannelsen vil blive mindre med en dobbelt-ender, og at der kan spares energi, når færgen ikke skal vende i havn.

"Analysen af ruten mellem Ærøskøbing og Svendborg er afsluttet, og den viser, at det laveste energiforbrug opnås med dobbelt-endere, hvor man undgår at skulle vende, når man anløber havnene. Vende-manøvren kræver både tid og energi, som man sparer, når man sejler med en dobbelt-ender. Apropos manøvrer, så giver dobbelt-endere samtidig bedre manøvremuligheder, da der er propeller i begge ender af færgen. Analysen viser desuden, at bølgedannelsen fra færgerne forventes at blive mindre, selvom de nye færger bliver større end de eksisterende på ruten. Dermed reduceres påvirkningen af kysterne, for eksempel i Svendborgsund, oplyser kommunen.

Nye reservedele fløjet ind fra Esbjerg: Ærøfærge tilbage i normal drift

- Driftssikkerheden på ruten mellem Ærøskøbing og Svendborg er altafgørende. Derfor er disse analyser meget vigtige at udføre tidligt i processen, og jeg er meget tilfreds med resultatet, siger direktør Keld Møller, Ærøfærgerne til avisen.

Nye invertere giver stabil drift på elfærge til Ærø

Efter planen bliver de nye færger på overfarten 70 meter lange og får plads til ca. 65 bilenheder. 

Med skrogtypen valgt kan den kommende besætning på færgen nu gå i simulatoren og afprøve den kommende færges manøvreegenskaber, fremgår det af pressemeddelelsen.

"Manøvresimuleringerne vil høste de nødvendige oplysninger om forventet driftssikkerhed med de nye færger, og samtidig vil de supplere materialet til den miljøscreening, som skal udføres, når man man bygger nye skibe. Samtidig vil simuleringerne være med til at bekræfte det beregnede energibehov, og den viden åbner op for andre skridt i processen. Når energibehovet kendes, bliver det muligt at dimensionere ladeløsningen, og med den viden kan endnu en brik i puslespillet lægges, nemlig udarbejdelsen af havnedesign, der giver plads til de nødvendige ladeløsninger," påpeger kommunen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094