Mærsk fylder kurven med flere metanolskibe
Rederiet A.P. Møller-Mærsk har netop bestilt seks metanolskibe på værftet Yangzijiang Shipbuilding i Kina. Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse.
De nye skibe har en kapacitet på 9.000 teu og forventes leveret mellem 2026 og 2027.
- Med denne ordre tager vi endnu et skridt i den grønne omstilling af vores flåde og mod vores mål om at blive netto-nul i 2040. Som med alle vores andre skibsordrer de sidste to år, vil disse skibe kunne sejle på grønt metanol, siger Rabab Boulos, Chief Infrastructure Officer hos Mærsk i meddelelsen.
Mærsk annoncerer første konvertering af containerskib til metanol
I 2021 bestilte Mærsk verdens første metanol-drevne containerskib. Det er på 2.100 teu og forventes leveret senere i år.
Mærsk sikrer sig værdifuldt grønt brændstof til jomfrusejlads
Potentiale på 450.000 tons CO2
Med de seneste seks skibe har Mærsk bestillinger ude på 25 metanoldrevne skibe.
- For disse seks containerskibe har vi valgt et design og en fartøjsstørrelse, som gør dem meget fleksible set ud fra et indsættelsessynspunkt. Dette vil give disse skibe mulighed for at udfylde mange funktioner i både vores nuværende og vores fremtidige netværk, og derved tilbyde den fleksibilitet, vores kunder efterspørger. Når de er indfaset, vil de erstatte eksisterende kapacitet i vores flåde, uddyber Rabab Boulos.
Ifølge rederiet vil de nye metanolskibe, når de erstatter eksisterende konventionelt drevne skibe, kunne reducere Mærsks årlige drivhusgasemissioner med omkring 450.000 tons CO2, når skibene sejler på emetanol.