23948sdkhjf

Mærsk fylder kurven med flere metanolskibe

Mærsk øger den samlede ordrebeholdning på bestilte metanolskibe med seks. Nu er 25 metanoldrevne skibe i pipelinen

Rederiet A.P. Møller-Mærsk har netop bestilt seks metanolskibe på værftet Yangzijiang Shipbuilding i Kina. Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

De nye skibe har en kapacitet på 9.000 teu og forventes leveret mellem 2026 og 2027.

- Med denne ordre tager vi endnu et skridt i den grønne omstilling af vores flåde og mod vores mål om at blive netto-nul i 2040. Som med alle vores andre skibsordrer de sidste to år, vil disse skibe kunne sejle på grønt metanol, siger Rabab Boulos, Chief Infrastructure Officer hos Mærsk i meddelelsen.

Mærsk annoncerer første konvertering af containerskib til metanol

I 2021 bestilte Mærsk verdens første metanol-drevne containerskib. Det er på 2.100 teu og forventes leveret senere i år.

Mærsk sikrer sig værdifuldt grønt brændstof til jomfrusejlads

Potentiale på 450.000 tons CO2

Med de seneste seks skibe har Mærsk bestillinger ude på 25 metanoldrevne skibe.

- For disse seks containerskibe har vi valgt et design og en fartøjsstørrelse, som gør dem meget fleksible set ud fra et indsættelsessynspunkt. Dette vil give disse skibe mulighed for at udfylde mange funktioner i både vores nuværende og vores fremtidige netværk, og derved tilbyde den fleksibilitet, vores kunder efterspørger. Når de er indfaset, vil de erstatte eksisterende kapacitet i vores flåde, uddyber Rabab Boulos.

Ifølge rederiet vil de nye metanolskibe, når de erstatter eksisterende konventionelt drevne skibe, kunne reducere Mærsks årlige drivhusgasemissioner med omkring 450.000 tons CO2, når skibene sejler på emetanol.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078