23948sdkhjf

Mærsk annoncerer første konvertering af containerskib til metanol

Mærsk vil nu undersøge, om det er muligt at tage et eksisterende containerskib og gøre det anvendeligt for grøn metanol

Allerede til næste år vil A.P. Møller - Mærsk udstyre et eksisterende containerskib med en dual-fuel metanol-motor, der kan sejle på grøn metanol.

Ifølge en pressemeddelelse fra rederiet er der tale om den første eftermontering af motoren på et containerskib, og operationen er planlagt til at blive udført medio 2024. Går alt som forventet godt, skal søsterfartøjerne gennem samme operation, når de skal til særligt eftersyn i 2027.

- Vi har sat et ambitiøst netto-nul-emissionsmål for 2040 på tværs af hele forretningen og har taget en førende rolle i dekarbonisering af logistik. Eftermontering af motorer til at køre på metanol er en vigtig løftestang i vores strategi. Med dette initiativ ønsker vi at bane vejen for fremtidige skalerbare eftermonteringsprogrammer i industrien og dermed accelerere overgangen fra fossile brændstoffer til grønne brændstoffer. I sidste ende ønsker vi at demonstrere, at metanol-eftermontering kan være et levedygtigt alternativ til nybygninger, siger Leonardo Sonzio, chef for flådestyring og teknologi hos Maersk.

MAN-motorer

Mærsk har underskrevet en aftale med MAN Energy Solutions (MAN ES), som skal eftermontere motoren.

Mærsk sikrer sig værdifuldt grønt brændstof til jomfrusejlads

- I 2021 bestilte vi verdens første metanol-containerskib efter en forpligtelse til princippet om kun at bestille nybyggede skibe, der kan sejle på grønne brændstoffer. Sideløbende har vi undersøgt potentialet i at eftermontere eksisterende fartøjer med dual-fuel metanolmotorer. Efter at have gået sammen med MAN ES er vi nu klar til at demonstrere, hvordan eftermontering af fartøjer med metanol dual-fuel-kapaciteter kan udføres, uddyber Leonardo Sonzio.

Projektet starter næste år

At udskifte motordele og dermed gøre motoren i stand til at køre på metanol er en ret kompleks opgave, men kun en del af den større eftermontering. For eksempel er nye brændstoftanke, brændstofforberedelsesrum og brændstofforsyningssystem også en del af eftermonteringen af fartøjet til grøn metanol.

- Ingeniørarbejdet for den første eftermontering er allerede i gang, og selve implementeringen vil finde sted i midten af 2024. I mellemtiden har vi diskussioner med potentielle værfter i gang, forklarer Ole Graa Jakobsen, chef for flådeteknologi og ansvarlig for eftermonteringsprojektet hos Mærsk.

Mærsk driver i øjeblikket mere end 700 skibe, hvoraf omkring 300 er ejet af Mærsk.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094