23948sdkhjf

Mærsk sikrer sig værdifuldt grønt brændstof til jomfrusejlads

Det grønne brændstof er nu i hus for Mærsk, inden selskabets første metanol-containerskib begynder sejladsen fra Korea til København

A.P. Møller - Mærsk kan nu sætte endnu et lille grønt flueben ved grønt brændstof i selskabets bestræbelser på at blive CO-neutral i 2040. Koncernen har nemlig sikret sig grøn metanol fra den hollandske producent OCI Global til jomfrurejsen for rederiets første metanol-containerskib.

Det 2.100 teu store skib og dets besætning får rig lejlighed til at lære det nye brændstof og motorerne bedre at kende på den 21.500 km lange tur fra Ulsan i Sydkorea til København, hvor skibet officielt vil blive navngivet.

Prominent gudmor til Mærsks nye metanoldrevne containerskib

Grønt brændstof i sin vorden

Allerede fra 2024 vil Mærsk modtage yderligere metanoldrevne containerskibe.

- Markedet for grøn metanol er stadig i sin vorden, og ærligt talt havde vi ikke forventet at kunne sikre en jomfrurejse på grøn metanol til dette fartøj. Så vi er meget stolte over at have nået denne betydningsfulde milepæl. Vi forventer et mangfoldigt grønt brændstofmix for fremtiden, hvor grøn bio-metanol fra biomasseaffald er tilgængelig nu, siger Morten Bo Christiansen, Head of Energy Transition, A.P. Møller - Mærsk i en pressemeddelelse om indkøbet.

Mærsks første metanolskib forlader tørdok

Biogas fra lossepladser

Ifølge Mærsk producerer OCI sin grønne metanol på et amerikansk-baseret anlæg ved at bruge opsamlet biogas fra nedbrydning af organisk affald på lossepladser. Selskabet anvender en teknologi, der gør det muligt, at grøn metanol kan produceres i eksisterende faciliteter ved hjælp af eksisterende infrastruktur og anlæg, hvilket muliggør en hurtig produktion. Metoden kan bidrage til et grønnere gasnet, samtidig med at den opfanger skadelige metan-emissioner, som ville opstå fra affaldsråstoffet, hvis det efterlades urørt. OCI's grønne metanol er ifølge meddelelsen certificeret af International Sustainability & Carbon Certification (ISCC) i overensstemmelse med EU's Renewable Energy-direktiv.

For at nå det ambitiøse 2040-mål om netto-nul-drivhusgasemissioner i tide, sigter A.P. Møller - Mærsk mod at transportere mindst 25 pct. af havfragten ved hjælp af grønne brændstoffer i 2030 sammenlignet med en 2020-baseline. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094