Danmark i modvind om udenlandske søfolks rettigheder
Den Europæiske Komité for Sociale Rettigheder (ECSR) har i sin seneste rapport konkluderet, at Danish International Register of Shipping (DIS) er i strid med den europæiske socialpagt.
Ifølge rapporten forhindrer dansk lovgivning udenlandske besætningsmedlemmer, der ikke bor i Danmark, at indgå overenskomst. Det fortæller Tradewindsnews.com.
ECSR bemærker dog ifølge Tradewinds, at der er sket "trinvise forbedringer" for udenlandske besætningsmedlemmer på danske skibe, men at de grundlæggende brud på de søfarendes rettigheder er forblevet uændret siden komiteens sidste rapport i 2018.
Kender konklusion
Ifølge Tradewinds er antallet af skibe under dansk flag stigende, hvilket øger antallet af oversøiske besætningsmedlemmer på danske skibe.
Søfartsstyrelsen oplyser til Søfart, at de er bekendt med ECSR's konklusioner, og at de i lighed med tidligere år vil sende information om status på de rejste forhold til Europarådet.
"I forlængelse af ECSR’s rapport har det fra nogle sider været hævdet, at loven forhindrer, at en udenlandsk søfarende ansat på et dansk skib registreret i DIS kan være omfattet af en overenskomst. Det er imidlertid ikke korrekt. DIS-lovens § 10 bygger på et bopælskriterium, som betyder, at danske fagforeninger kan indgå overenskomster for søfarende, som har bopæl her i landet, mens søfarende med bopæl i udlandet kan dækkes af overenskomster indgået af udenlandske fagforeninger. Loven er i øvrigt ikke til hinder for, at en søfarende bliver medlem af en hvilken som helst fagforening – dansk eller udenlandsk," skriver Søfartsstyrelsen til Søfart.
Kritiske aktionærer: Mærsk skal arbejde for åbne overenskomster
Tidligere har blandt andet også Frank Aaen fra Kritiske Aktionærer påpeget problemet med DIS og de udenlandske søfolks manglende mulighed for indgåelse af overenskomst.