Vejdirektoratet udfører første broinspektion kun med droner
Normalt foregår et eftersyn af en bro ved, at en ingeniør står på en lift og tager billeder af konstruktionen og undersøger den med sit værktøj. Nogle gange sker dette endda hængende fra et reb. Det er besværligt og til gene for trafikken.
De seneste år har Vejdirektoratet og COWI derfor eksperimenteret med at bruge droner. Testene er gået så godt, at dronerne nu for første gang bliver brugt til at udføre en fuld broinspektion. Det arbejde er i gang i disse uger på Mønbroen og Farøbroerne i det sydlige Sjælland.
Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
- Vi kan jo se, at vi med dronerne uden problemer spotter de samme skader, som hvis vi havde en fagekspert til at klatre rundt på konstruktionen. Dronerne giver os nogle fordele, fordi de giver os mulighed for at inspicere dele af broen, hvor det ellers ikke ville være muligt at komme til - helt uden at vi behøver genere trafikken på broen, siger afdelingsleder Lene Højris Jensen, Vejdirektoratet.
Dronerne bliver styret af dronepiloter. Deres opgave er at tage en masse fotos af broen i høj opløsning og såkaldt termografiske billeder, der afslører "skjulte" defekter, som er usynlige for det blotte øje - for eksempel delamineret beton, stenreder og vandgennemsivninger.
Det indsamlede materiale bliver derefter brugt til at lave en 3D-model af konstruktionen, som er særdeles nyttig i det endelige arbejde med at udbedre skaderne. Den fotorealistiske 3D model er tilgængelig via internettet og anvendes som samarbejdsværktøj for Vejdirektoratet, rådgivere og entreprenører.
Metoden med at bruge dronepiloter til at udføre broinspektioner og efterfølgende lave et komplet datasæt over de fundne skader er udviklet af COWI og går under navnet Virtuel Inspektion. Det er også COWI, der i samarbejde med WeFly udfører droneinspektionerne på vegne af Vejdirektoratet.
Vejdirektoratet forventer, at brugen af droner vil spare tid og penge på arbejdet med at udføre broinspektioner. En anden fordel ved de manuelt styrede droner og Virtuel Inspektion er, at man er til mindre gene for trafikken, da det ikke længere vil være nødvendigt at lave afspærringer, mens en bro bliver undersøgt for skader og slitage.
Det er planen, at Vejdirektoratet på sigt vil bruge droner til eftersyn af omkring 70 store broer og en række mindre broer på tværs af Danmark.