Rygte: Mærsk bestiller endnu otte metanoldrevne containerskibe
Ifølge folk i værftsbranchen har Mærsk underskrevet en hensigtserklæring med det kinesiske værft Yangzijiang Shipbuilding om otte containerskibe på 8.000 teu med option på endnu fire skibe.
Det skriver mediet Tradewinds.
Den danske containerskibsgigant er ved at opbygge et betydeligt forspring i kapløbet om at sikre sig slots til nybygninger og købe brændstof til methanol-drevne containerskibe.
Ifølge konsulenthuset Alphaliner er muligheden for at skifte mellem bunkerolie og metanol den hurtigst voksende niche inden for renere brændstoffer i forbindelse med nybygninger af containerskibe, der tegner sig for 68 skibe på 930 000 TEU og 12 pct. af ordrebøgerne målt på kapacitet.
Billigst og hurtigst
Mærsk siges at have henvendt sig til flere større skibsværfter i Sydkorea og Kina, men har valgt Yangzijiang på grund af dets konkurrencedygtige pris og leveringstidspunkter.
En kilde siger, at sydkoreanske skibsværfter krævede over 130 mio. dollars pr. skib, mens Yangzijiang "aggressivt" tilbød omkring 115 mio. dollars.
Værftet siges også at kunne levere de otte containerskibe mellem slutningen af 2025 og 2026, mens sydkoreanske skibsværfter tilbød tidsslots fra anden halvdel af 2026.
Del af plan om nulemission
Ifølge kilder er ordren er en del af Mærsk's mål om at reducere drivhusgasemissionerne til netto-nul i hele virksomheden inden 2040.
Mærsk har sat et mål for 2030 om at transportere 25 pct. af alt gods på grønne brændstoffer og har indført et princip om kun at bestille nybygninger, der kan køre på grønne brændstoffer.
"Vi har hørt, at selskabet har brug for at forny mange af sine skibe, og vi vil se dem meget aktive på skibsbygningsmarkedet", siger en kilde ifølge mediet.
Mærsk skal efter planen i september modtage et skib på 2.000 teu med dualfuel fremdriftsmaskineri. Skibet blev søsat i sidste måned på Hyundai Mipo Dockyard. Det bliver rederiets første CO2-neutrale skib, der kan køre på fuelolie med meget lavt svovlindhold eller metanol.
Mærsk har i forvejen samlet set 19 skibe i ordre, som alle vil være udstyret med dualfuel-maskineri, der giver mulighed for at omstille driften til grøn metanol, hvis dette brændstof måtte være til rådighed på markedet.