Stena Line bestiller dualfuel-metanoldrevne ro/ro-skibe til Det Irske Hav
For at imødekomme markedets stigende efterspørgsel efter kapacitet og bæredygtighed investerer Stena Line i to helt nye hybridskibe, specialdesignet til at sejle på metanol. New Max-skibene kommer til at øge kapaciteten med 80 pct. på Belfast-Heysham ruten, når de bliver sat i drift i det Irske Hav i 2025. Konstruktionen af skibene går i gang om kort tid.
Det skriver Stena Line i dag i en pressemeddelelse.
Hvert af de to nye 147 meter lange skibe er designet til at maksimere fragtkapaciteten, og vil have en kapacitet på 2.800 lanemeter, hvilket er en stigning på 80 pct. i forhold til den nuværende kapacitet. De nye skibe har plads til 12 passagerer og 26 besætningsmedlemmer.
Er frontløber
Stena Line blev det første færgerederi til at drive en færge på metanol, da ’Stena Germanica’ blev ombygget i 2015, og de nye "New Max"-skibe kommer også til at kunne sejle på metanolbrændstof. Derfor arbejder Stena Line netop i øjeblikket tæt sammen med forsyningskæden for metanol, og har sikret fremtidige mængder e-metanol for at kunne opfylde selskabets strategiske ambition om at skifte til vedvarende brændstoffer og reducere 30 procent af deres CO2-emissioner inden 2030.
En anden prioritet ved konstruktionen af de nye skibe er fremtidssikring med henblik på elektrificering. Den indbyggede teknologi vil nemlig kunne udnytte både batteridrift og landstrøm, hvor det er tilgængeligt.
- Denne investering viser vores engagement i bæredygtighed og vores strategi om at bevæge sig over til nye bæredygtige brændstoffer, siger Niclas Mårtensson, administrerende direktør for Stena Line og fortsætter;
- New Max-skibene vil også imødekomme den stigende efterspørgsel fra kunderne og tilføje betydelig kapacitet, så logistikoperatører kan udvide deres forretning i regionen.
Særlige forhold
De unikke tidevandssystemer i Heysham kan være udfordrende, og derfor vil hvert skib blive udstyret med en skræddersyet maritim teknologi, der gør det mere modstandsdygtigt over for de fremherskende vejrforhold. Tre bovpropeller vil give optimal manøvredygtighed og pålidelighed, og en specialdesignet motor-/propelkonfiguration vil yderligere forbedre anløb til kaj i ekstremt vejr.
Konstruktionen af de to nye skibe bliver snart påbegyndt i Weihai i Kina af Stena RoRo, og begge skibe forventes at blive sat i drift på ruten i efteråret 2025 med udgangspunkt i Stena Lines havn i Belfast.
Stena Line er det største færgerederi på Det Irske Hav med den største flåde, der tilbyder det bredeste udvalg af ruter, herunder kombinerede passager- og fragtservices fra Belfast til Cairnryan og Liverpool, fra Dublin til Holyhead og fra Rosslare til Fishguard, samt en rute kun til fragt fra Belfast til Heysham, hvilket i alt giver 238 ugentlige sejladsmuligheder mellem Storbritannien og Irland.
Stena Line tilbyder også en direkte rute fra Rosslare til Cherbourg, og vil indsætte den opgraderede færge, 'Stena Vision', på denne rute i sommeren 2023, hvilket vil gøre ruten til den mest højfrekvente rute fra Irland til Frankrig med 12 sejladser om ugen.