23948sdkhjf

Overenskomst-konflikt får principiel karakter

Den sag, som Lederne Søfart har anlagt mod Danske Rederier om navigatørernes overenskomst, har principiel karakter

Det bliver tre højesteretsdommere, der skal tage stilling til tvisten mellem Lederne Søfart og Danske Rederier. Sagen bliver dermed principiel. Det skriver Lederne Søfart i en pressemeddelelse. 

Parterne blev enige om dommervalget på et forberedende møde i Arbejdsretten i sagen, som Lederne Søfart har anlagt mod Danske Rederier, der overordnet handler om, hvem der har retten til at forhandle navigatørernes overenskomst. 

Jeg mener selvfølgelig, vi har en stærk sag Jens Marquard Sørensen, formand for Lederne Søfart

Eksisterende overenskomst spiller ind

Når sagen vurderes som principiel, skyldes det ifølge Lederne Søfart især spørgsmålet om, hvorvidt Danske Rederier er nødt til følge, at i den eksisterende overenskomst står, at overenskomster for navigatører under DIS-ordningen eksklusivt skal forhandles med Lederne Søfart.

Hvis Lederne Søfart vinder sagen vil det ifølge fagforeningen indebære, at foreningen får forhandlingsretten til alle overenskomster for navigatører.

Om baggrunden for sagen fortæller Jens Marquard Sørensen, formand for Lederne Søfart, i meddelelsen:

- 80 ppct. af navigatørerne i Danmark er medlem af Lederne Søfart. Og vi er sat i verden for at repræsentere dem og for at sikre dem gode løn og arbejdsvilkår. Vi er den eneste rigtige fagforening på området. Den eneste, der har medlemmerne, og dermed den eneste, der kan lave overenskomsten. Derfor er det forkert, når Danske Rederier mener, at de blot kan overføre den overenskomst, vi har med dem, til Dansk Metal. Det har vi prøvet at tale med dem om, men har ikke kunnet trænge igennem. Det betyder, at vi ikke har haft andet valg end at anlægge sag ved arbejdsretten.

Sagens kerne

Ifølge Lederne Søfart omhandler retssagen tre kernepunkter: 

  • Rederiforeningen har ikke overholdt overenskomsten ved ikke at ville genforhandle den.
  • Hvis ikke den bliver genforhandlet – eller der har været forsøg på at genforhandle den – så løber den videre – i princippet uendeligt.
  • Der står i overenskomsten, at alle overenskomster for navigatører, som sejler på DIS-ordningen, skal forhandles med Lederne Søfart.

- Det er disse tre punkter, retssagen drejer sig om. Jeg ved ikke, hvilken vej sagen vil falde, men jeg mener selvfølgelig, vi har en stærk sag, siger Jens Marquard Sørensen.

På mødet i slutningen af april blev der lagt en køreplan for det videre forløb i sagen, der forventes afsluttet efter sommerferien.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.085