Skærer tre modeller fra: Sådan skal milliardtunnel under Aarhus etableres
Snakken har gået i årtier om en Marselistunnel gennem – eller rettere under – dele af Aarhus for lettere at forbinde motorvej med industrihavn. Hvad skal den koste, hvem har ansvaret, hvordan skal den kilometerlande tunnel etableres og meget andet er drøftet og diskuteret igen og igen.
I 2021 kom der nye boller på suppen, da Vejdirektoratet overtog ansvaret for projektet. Efter et tilløb og flere overvejelser er tre af fire mulige modeller siet fra, så Vejdirektoratet nu har valgt, hvordan tunnelen under Marselis Boulevard skal etableres, skriver Århus Stiftstidende.
Modellen bliver en gravet en af slagsen i form af en "cut and cover"-model, hvor der graves et langt, åbent hul, hvor der støbes bund og sider og afslutningsvis lægges ”låg” på. Herefter kan den øst-vestgående boulevard reetableres ovenpå.
Med Infrastrukturplan 2035 blev der afsat en ramme på 2,7 mia. kr. til at gennemføre tunnelprojektet.
Nu venter arbejde med en indstilling til transportministeren, som skal munde ud i en anlægslov, som et flertal i Folketinget. Herefter gælder det udbud og detailplanlægning. Anlægget af tunnelen ventes at kunne begynde i 2025, og efter tidligere udmeldte planer kan den åbne op for lastvogne og bilister i 2031.
Meget dyr boring
Valget betyder også, at to udgaver med en boret tunnel – den ene længere end den anden – samt en gravet, hvor der skulle være to etager men kun under den ene side af den cirka 2 km lange strækning, er lagt i graven.
– Vi vil grave den ene side af boulevarden op ad gangen og støbe færdigt og lægge låg på, inden vi dernæst graver den anden side ud. Dermed vil trafikken kunne afvikles i ét spor i hver retning. Jeg kan ikke love, at der ikke vil blive trafikproblemer. Vi vil dog sammen med Aarhus Kommune gøre alt, hvad vi kan for at planlægge og skabe en god trafikafvikling. En mulighed kan være at anlægge midlertidige veje, siger Vejdirektoratets projektleder for Marselistunnellen, René Juhl Hollen, til Århus Stiftstidende.
Overfor avisen forklarer René Juhl Hollen også at de borede tunneller stod til at blive 50-80 pct. dyrere end en gravet tunnel version, blandt andet på grund af startomkostninger til boremaskiner.