23948sdkhjf

Bæredygtigt skibsdesign skal hjælpe mølleindustrien med at blive grønnere

Nyt forskningsprojekt skal vurdere om erfaringer fra bæredygtigt skibsdesign kan overføres til mølleindustrien 

Vindmøller er godt for den grønne energi, men desværre er der ringe genanvendelsesmuligheder for møllevingerne, men nu skal nyt forskningsprojekt kaldet Wise Wind undersøge om erfaringer fra bæredygtigt skibsdesign kan overføres til mølleindustrien.

Centralt i projektet er den danske miljø-ingeniørvirksomhed Reflow, der har udviklet et digitalt værktøj til bæredygtighedsvurdering af de enkelte komponenter i en konstruktion. Teknologien er blandt andet blevet taget i brug i forbindelse med bygning af bæredygtige færger, som fx Scandlines' kommende nye elfærge mellem Rødby og Puttgarten.

Reflow bygger så at sige en digital tvilling af færgen, hvor det er muligt at bæredygtighedsvurdere hvert enkelt komponent og undersøge, hvilken betydning som alternative løsninger har. På denne måde kan man allerede i designfasen sikre, at alle komponenter kan genanvendes, når fx færgen er udtjent. 

I Wise Wind deltager også DTU Wind og Siemens Gamesa.

Ifølge en pressemeddelelse sigter partnerskabet mod at udvikle en ny generation af bæredygtige vindmøllevinger baseret på genanvendelige og reprocessable kompositmaterialer og vil blandt andet anvende Reflows software til at vurdere materialernes genanvendelighed.

Projektet har modtaget en investering på 12,5 mio. kr. fra Innovationsfonden.

- Vi er begejstrede for at samarbejde med DTU og Siemens Gamesa i dette banebrydende innovationsprojekt. Lavemissions vedvarende energi er nøglen til projekter som power-to-x og grønne brændstoffer i mange industrier. Dette projekt vil bringe os et skridt tættere på at gøre dette til virkelighed, siger Rasmus Elsborg-Jensen, CEO og founder af Reflow i forbindelse med aftalen.

De kalder det verdenshistorie: Dansk klimastartup lander første færgerederi som kunde

I løbet af de næste tre år vil partnerne arbejde sammen om at udvikle nye vindmøllevinge-materialer og komplekse beregningsmodeller til optimering af vingematerialer og end-of-life-teknologier. De nye vingematerialer vil være baseret på vitrimer epoxyharpikser, som har egenskaber, der ligner almindelige epoxyharpikser, men med dynamisk udskiftelige bindinger, der kan omarrangeres under termoformning, oplyser Reflow i pressemeddelelsen.

Algoritmer kan beregne klimabelastningen på skibskomponenter: ’Der skal mere fokus på genanvendelse’

Anvendelsen af avancerede livscyklusvurderingsberegninger vil hjælpe med at optimere fremstilling, drift og genanvendelsesregimer for de nye vindmøllevinger og sikre en mere bæredygtig fremtid for vindindustrien, påpeger Rasmus Elsborg-Jensen.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.068