Rederier roser regeringens plan for mere havvind
De danske rederier lytter til de nye planer for udbygning af havvind med glæde, for der er både job og indtjening i vindmøller på havet.
Regeringen forhandler med Folketingets partier om den konkrete udbygning og lægger samtidig op til flere havvindmøller i de enkelte områder. Det får brancheorganisationen Danske Rederier til at melde, at det er rederierne positive over for.
Det skriver organisationen i en pressemeddelelse.
- Fra skibsfartens side står vi konkret og skal bruge store mængder grønne brændstoffer meget snart, og her er strømmen fra havvindmøllerne helt afgørende. Samtidig spiller offshore-opgaver en stor rolle for mange af vores medlemmer, og der er mange danske arbejdspladser i opsætning og servicering af havvindmølleparker, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.
Regeringen forhandler med de andre partier i Folketinget om, hvordan udbuddene af ni gigawatt havvind konkret skal stykkes sammen. Samtidig er man åben for at opsætte havvindmøller tættere end tidligere og derved skabe flere gigawatt havvind end først planlagt.
Danske Rederier har tidligere fået beregnet beskæftigelseseffekten ved opsætningen af én gigawatt havvind i Danmark. Konklusionen var bl.a., at i havvindmøllernes samlede levetid på ca. 25 år vil de generere14.600 årsværk i danske virksomheder, hvor de 4.900 årsværk vil være direkte relateret til havvindmølleparken, mens indirekte årsværk forbundet med havvindmølleparken vil give ca. 9.600 årsværk.
Også møller til grønt skibsbrændstof
Ud over at en konkret aftale om flere havvindmølleparker nærmer sig, har Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet åbnet for et udbud på 1,25 mia. kroner, som skal fordele støtte til at kickstarte dansk produktion af grøn brint baseret på havvind.
Den pulje kan bl.a. komme til at tilfalde PtX-projekter (Power-to-X), og også det vækker glæde hos Danske Rederier.
- Vi står lidt i et vadested, hvor vi venter på, at de helt store landvindinger sker. Vi ved, hvilken teknologi der skal bruges til at lave de grønne brændstoffer, men vi mangler de helt store projekter og sikkerheden for, at grønne brændstoffer er tilgængelige inden for en årrække, siger Anne H. Steffensen.