Hurtigruten vil have første 0-emissionsskib klar i 2030
At skabe det mest energieffektive og bæredygtige krydstogtskib nogensinde - og så allerede inden 2030 - det er ambitionen for et nyt innovativt partnerskab som er etableret under det norske rederi Hurtigruten.
Projektet har fået navnet Sea Zero og ud over Hurtigruten har projektet også deltagelse af forskningsinstituttet SINTEF og 12 maritime partnere.
Til at komme i gang har projektet i første omgang fået støtte på syv mio. euro og har i første omgang et budget på 13 mio. euro. Pengene skal bruges til at udvikle energieffektive løsninger til blandt andet batteriløsninger, skrogdesign, bæredygtig byggepraksis og hoteldrift ombord for at reducere energiforbruget til et minimum.
Det fortæller det maritime medie shippax.com.
Efter et par indledende år med forskning vil resultaterne gå direkte over i byggefasen, så skibet kan være klar i 2030.
- Vi sigter mod at bygge det mest energieffektive passagerskib nogensinde. Vi vil vende hver eneste sten for at reducere både energiforbrug, affald og emissioner til et minimum. Forbrugerne vil ikke fortsætte med at acceptere brugen af svær brændselsolie eller klimamål, der er langt bagud i forhold til Paris-aftalen. Nulemissionsskibe vil være den game-changer, vores industri har brug for, fortæller Gerry Larsson-Fedde, Hurtigruten Norges direktør for Marine Operations til mediet.
Kæmpe miljøopgradering af næsten 30 år gamle hurtigruteskibe går i gang
Han peger blandt andet på hoteldriften, som den store energisluger, og som bliver udfordret yderligere, når færgen sejler på batterier og ikke kan bruge overskudsvarmen til opvarmning af kahytterne.