Første fragtskib anløber Femern-projektets arbejdshavn
‘MV Aasvik’ blev det første fragtskib, der ankom til Femern-tunnelens byggeplads ved Rødbyhavn på Lolland. Skibet lagde til kaj ved arbejdshavnen, der er opført ud for den store tunnelfabrik, hvor elementerne til forbindelsens sænketunnel skal produceres.
Havnen spiller en nøglerolle i byggeriet, da den både skal stå for udskibningen af tunnelens elementer og modtage de millioner af tons råmaterialer, der skal bruges på byggepladsen.
- Det er rigtigt positivt, at vi nu kan tage arbejdshavnen i brug. Arbejdshavnen er helt afgørende for logistikken bag byggeriet af Femern Bælt-tunnelen. Den sikrer en robust forsyningsvej direkte til fabrikken og skåner samtidigt nærmiljøet for tung trafik, siger Jens Ole Kaslund, teknisk direktør i Femern A/S i forbindelse med anløbet.
Travl havn
‘MV Aasvik’ havde omkring 7.000 tons granitskærver fra Norge, der skal bruges til at etablere arbejdsveje på byggepladsen. Femern-forbindelsen forventer, at den nye arbejdshavn, der er på 500.000 m2, bliver én af de mest travle i Danmark. Et nyt fragtskib forventes at ankomme til byggepladsen cirka hver tredje dag.
Når alle seks produktionslinjer på tunnelfabrikken er i drift, vil havnen modtage op mod 70.000 tons råmaterialer som sand, grus, cement og armeringsjern om ugen. Havnen har både et østligt og vestligt kajanlæg og er mere end dobbelt så stor som den eksisterende trafikhavn i Rødbyhavn.
- Tidligere på sommeren holdt vi rejsegilde på tunnelfabrikken. Vi er i fuld gang med prøvestøbningen af en del af et tunnelelement. Nu hvor havnen også er taget i brug, føler vi os godt rustet til det egentlige tunnelbyggeri, oplyser Jens Ole Kaslund.