Odense Havn får EU-millioner til at udvide sejlrende
Den fynske industrihavn får 15 EU-millioner fra EUs støttemidler til europæiske infrastruktur-projekter til at udvide sejlrenden, så den også i fremtiden kan bruges til at udskibe vindmølledele.
det er yderst vigtigt, at vi er klar til den gigantiske udbygning af havvindmøller transportminister Trine Bramsen (S)
Det er et af fem danske projekter, der tilsammen får 4,4 milliarder kroner, og pengene skal især bruges på at undersøge, hvad det kommer til at koste at gøre den cirka seks kilometer lange sejlrende bredere og dybere.
Det er et pebret projekt, som før Ukraine-krisen blev vurderet til cirka 800 millioner kroner. De 15 millioner kroner udgør halvdelen af de 30 millioner, forundersøgelsen vil koste - resten kommer havnen selv med.
- Men det kan sagtens blive dyrere, sådan som verden har udviklet sig. Det kan snildt løbe op i en milliard, og det kan vi ikke selv løfte, siger havnedirektør Carsten Aa, der netop har offentliggjort en ny Odense Dry Port i Årslev, der bliver en tørhavn til cirka fem milliarder kroner, til Fyens Stiftstidende.
Minister: Klar til mere havmøller
Støtten er blevet vedtaget af EU's medlemslande på et møde 21. juni og gives i perioden 2021 til 2027.
For Danmarks vedkommende tildeles der støtte til fem infrastrukturprojekter med et samlet støttebeløb på 4,4 mia. kr., meddeler Transportministeriet. Femern-forbindelsen får langt de fleste penge.
- De fire milliarder til Femern Bælt-forbindelsen understreger vigtigheden af projektet for både den danske og den europæiske transportinfrastruktur, siger transportminister Trine Bramsen (S).
- Det er også meget positivt, at EU støtter udbygningen af Odense Havn, for det er yderst vigtigt, at vi er klar til den gigantiske udbygning af havvindmøller, som vi står over for, fortsætter ministeren.
Brancheforening tilfreds
Havnedirektør Carsten Aa er også formand for brancheforeningen Danske Havne, som ser meget positivt på, at Odense Havn får tildelt penge.
- Det er herligt, at en dansk havn modtager denne nødvendige hjælp. Det viser, at EU-Kommissionen har øje for, hvad der er nødvendigt for at fremme den offensive danske og europæiske satsning på vindenergi. I Danske Havne satser vi hårdt på, at også flere danske støttemidler kommer i spil til netop de nødvendige uddybninger af både bassiner og sejlrender. Havne er national kritisk infrastruktur og omdrejningspunkter for den grønne omstilling og havvind-ambitionerne, siger Lars Holm Nielsen, vicedirektør i Danske Havne ifølge foreningens hjemmeside.
Odense Havn er i areal landets største havn og huser bl.a. Vestas og Bladt Industries, der producerer havvindmølleelementer, foruden det internationalt anerkendte testcenter for naceller (vindmøllehuse), LORC.