23948sdkhjf

Mærsk afviser Bidens grådighedsbeskyldninger

Topchef i A.P. Møller-Mærsk, Søren Skou, peger på USA’s stimulering af økonomien, som årsag til stigende fragtrater

Det er amerikanernes egen skyld, at fragtraterne på verdensmarkedet er eksploderet de seneste års tid, og ikke rederiernes grådighed. Det mener i hvert fald topchef i A.P. Møller-Mærsk, Søren Skou, der til Børsen peger på, at det er støttepakkerne til mindrebemidlede, der presser fragtmarkedet.

- Problemstillingen har været, at amerikanerne basalt set har stimuleret økonomien helt enormt med de checks, de har givet til lavindkomstfamilier på et tidspunkt, hvor de ikke har kunnet bruge pengene på servicer, men kun på produkter, siger han til avisen.

Han afviser også, at rederierne skulle være grådige og samarbejde om prissætningen på Pacific-markedet.

- Faktum er, at det ikke er rederiernes og slet ikke vores skyld, at vi har haft alle de her problemer med logistikkæderne i USA. Vi har 50 pct. mere kapacitet i Stillehavet nu, end vi havde i 2019. Vi har afskibet 35 pct. mere last, påpeger Søren Skou til avisen.

Kongressen vedtog for godt to uger siden US Ocean Shipping Reform Act (OSRA22), der som formål har at dæmme op for fragtraternes himmelflugt og begrænse rederiernes råderum.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078