Lokalfærge opkrævede millioner for meget af passagererne
En gennemgang af billetindtægterne på Bornholmslinjen har afsløret, at passagererne i 2021 betalte 8,3 mio. kr. mere for at komme med færgen, end der er fastsat i kontrakten for overfarten. Det skriver Bornholms Tidende, der har oplysningerne fra Trafikkontaktrådet. Derfor skal Bornholmslinjen i 2023 udbyde billigbilletter for et tilsvarende beløb.
”Overskridelsen af kontraktens bestemmelser betyder, at der i 2023 vil blive udbudt langt flere af de billigste lavprisbilletter, så den korrigerede maksimale gennemsnitspris rammes. Det drejer sig især om lave biler på ruten Rønne-Ystad, høje biler med anhængere på begge ruter samt høje biler på ruten Rønne-Ystad,” skriver trafikkontaktrådets sekretariat til avisen.
Ifølge Bornholmstrafikken skyldes den manglende justering af billetpriserne effekten af corona-epidemien:
- Vi solgte færre af de billige billetter i foråret 2021, end vi havde forventet. Corona snød os – og da vi kunne se, hvor det bar hen, havde også corona sørget for, at sommerferier blev booket meget tidligt. Derfor var vi på hælene med gennemsnitspriserne, som vi ikke kunne nå at justere resten af året, oplyser kommunikationschef i Molslinjen Jesper Maack til Søfart.
Bornholmslinjen oplyser til Trafikkontaktrådet, at selskabet vil stramme op på analyserne af prisudviklingen, så selskabet tidligere kan få et klart billede af, hvordan gennemsnitspriserne udvikler sig.
- Det betyder billigere billetter i nogle kategorier i 2024. Sådan er reglerne. I år går vi efter at ramme mere præcist, oplyser Jesper Maack.
Kravet om flere billige billetter kommer samtidig med, at olieprisen gør det dyrere for selskaberne at sejle.
- Brændstofomkostninger gør ondt på os som på alle. Hvis olieprisen fortsætter med at være høj, kan det betyde olietillæg på billetterne i 2024 og i 2025. Før kan vi ifølge kontrakten ikke regulere for det, siger Jesper Maack.