23948sdkhjf

Sammen om Søværnets nye patruljefartøjer - OMT og Pension Danmark udvider alliancen

Udviklingen af Søværnets nye patruljefartøjer bliver lagt i armene på Lindø-skibsdesignerne OMT i partnerskab med Pension Danmark og forsvarsvirksomheden Terma.

Dermed tager OMT og Pension Danmark et nyt skridt i deres partnerskab om store, maritime udviklingsprojekter. En alliance, der blev skudt i gang i maj med etableringen af et formelt samarbejde om at udvikle en standardiseret færgeløsning til de danske småøer og mindre overfarter.

Nu skal de tre virksomheder så samarbejde om at stable en total dansk leverance på benene, hvor de kommende patruljefartøjer bliver udviklet med det bedste som danske maritime teknologileverandører kan præstere.

Processen skal ifølge forsvarsminister Trine Bramsen indebære en omfattende inddragelse af danske virksomheders viden og kompetencer indenfor udvikling af skibe og anvendelse af teknologi.

Forprojektet skal samtidig sikre, at den nyeste viden om klimaløsninger indtænkes i anskaffelsen af skibene.

Og den opgave har danske maritime virksomheder alle gode forudsætninger for at løse, lyder det fra Jes Munk Hansen, CEO i Terma.

- Danmark er en traditionsrig skibsbyggernation og vi har førsteklasses maritime teknologikompetencer til rådighed i landet. Med disse tre partnere involveret er vi ikke blot sikre på at kunne skabe og fastholde højt kvalificerede arbejdspladser, men også sikre, at vi i fremtiden vil have adgang til maritim spydspisteknologi, udtaler Jes Munk Hansen i en pressemeddelelse.  

Hos Odense Maritime Technology påpeger CEO Kåre Groes Christiansen, at OMT har oparbejdet vidtstrakte kompetencer på området som partner i et internationalt konsortium, der udvikler fremtidens flådefartøjer til Storbritannien. - Vi mener, at vi kan bruge disse kompetencer til at honorere de krav, som bliver stillet til Søværnets fremtidige patruljefartøjer, lyder det fra Kåre Groes Christiansen.

OMT er i øjeblikket en del af udviklingen af fem nye fregatter til den britiske Royal Navy, som er samlet i det såkaldte Babcock-konsortium, som OMT er en del af. Konsortiets bud er baseret på Iver Huitfeldt-fregatterne, som blev bygget til den danske flåde i årene 2008-2011 på Odense Staalskibsværft.

Kåre Groes Christiansen påpeger, at det fra politisk side bliver fremhævet, at de kommende flådefartøjer også skal rumme et bidrag til Forsvarets grønne omstilling, hvilket ifølge OMT på sigt vil danne grobund for maritime løsninger til flådefartøjer, som vil kunne eksporteres globalt.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079