Antwerpen Havn bestiller verdens første brint-slæber
Verdens første brintdrevne slæbebåd er på vej til Antwerpen Havn, der har afgivet ordre på en sådan hos Compagnie Maritime Belge (CMB).
Det oplyser havnen i en pressemeddelelse.
Der er dog tale om en sandhed med modifikationer, eftersom der i realiteten er tale om et dual fuel-maskineri, og ikke ren brintdrift. I stedet bliver brinten blandet med diesel og brændt af i en forbrændingsmotor, hvilket dog skulle medvirke til at få motorerne til at leve op til Euro V-normen.
- Forbrænding af brint udleder ingen CO2, og partikelfilteret vil sammen med katalysatoren resultere i minimale udledninger af NOx og partikler, skriver havnen.
Det fremgår ikke, hvor store mængder diesel, der kræves i forbrændingen for at få maskineriet til at yde effekten på 4000 kw, og hvad den reelle CO2-udledning dermed vil være.
Den familieejede belgiske shippingkoncern CMB satser på brint som en del af løsningen på, hvordan shippings udledning af drivhusgasser kan reduceres. Virksomheden har allerede en båd med et brintdrevet dual fuel-maskineri til intern transport af medarbejdere på den nærtliggende flod Schelde.
Dertil kommer investeringen i et joint venture kaldet Behydro, hvor CMB sammen med den belgiske motorproducent ABC vil udvikle kraftigere medium speed-motorer, der kører på en kombination af diesel og brint.
Havnen i Antwerpen forventer at tage levering af den nye slæbebåd inden for to år.
Læs også: Første streger sat til brint-bunkertankskib
Artiklen er en del af temaet SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker.