Fire bud på årsagen til motorstop på 'Viking Sky'
Selvom undersøglserne af motorstoppet på 'Viking Sky' er langt fra afsluttede, ligger resultatet af de første dykkerundersøgelser fast, oplyser Sjøfartsdirektoratat i en pressemeddelelse.
Dykkerne har ikke fundet skader på skibets skrog. Der er heller ikke fundet tegn på, at indtagene til kølevand har været tilstoppede eller beskadigede, fremgår det.
Der er flere teorier i spil om, hvad der førte til motorstoppet på det 228 meter lange krydstogtskib.
Over for Ingeniøren peger Sintef Oceans forskningsleder for energi og transport, Anders Valland, på fire mulige årsager. Han understreger dog, at han udelukkende har kendskab til sagen igennem medierne, og at han ikke ligger inde med konkret viden om, hvad der er sket.
Anders Vallands ene bud er problemer med brændstoffet. Der var 343 ton heavy fuel og 465 ton diesel ombord, og den høje sø kan have fået bundfald og grums til at forvilde sig ind i filtre og indsprøjtningsstofpumpe, som så kan have svigtet.
Et andet bud er, at indtagene til kølevand kan være kommet over havoverfladen, hvorved der er kommet luft i motorernes kølesystem. En forklaring, der dog ikke ligger lige for.
- Hvis motorerne ikke bliver kølet, vil de normalt gå i kontrolleret ‘shut down’. Så bør de også kunne startes, så snart kølesystemet er luftet ud. Det burde ikke tage så lang tid som i dette tilfælde, siger Anders Valland ifølge Ingeniøren.
Derudover nævner han på vandindtrængning i elsystemet som mulig årsag. Og endelig peger han på, at der statistisk set sker flest driftsforstyrrelser umiddelbart efter modifikationer eller vedligehold. Han ligger dog ikke inde med viden om, hvorvidt der er foretaget arbejder på ‘Viking Sky’s fremdriftssystemer for nylig.
Netop vandindtrængning i en eltavle viste sig at være forklaringen på, at bulk-skibet 'Hagland Captain' fik motorstop i samme område som 'Viking Sky' blot få timer senere samme dag.
Læs mere: Her er forklaring på motorstop på evakueret bulk-skib nær Viking Sky